Polèmica entre els EUA i el canal de Panamà perquè Trump vol que seus vaixells no paguen
El país centreamericà contesta que no s'ha fet cap ajust en les tarifes
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha obert una nova disputa. El canal de Panamà ha rebutjat este dijous l'afirmació del govern dels EUA que el país centreamericà havia acceptat no cobrar als seus vaixells pel trànsit per la via interoceànica. L'anunci arribava després de la visita del secretari d'Estat dels Estats Units, Marco Rubio, enmig de les pressions de Trump. "En atenció a publicació divulgada pel departament d'Estat dels Estats Units, l'Autoritat del Canal de Panamà, facultada per a fixar els peatges i altres drets per transitar el Canal, comunica que no ha realitzat cap ajust", ha anunciat l'entitat en un comunicat.
L'Autoritat del Canal de Panamà (ACP), independent per mandat constitucional del govern panameny, ha afegit, no obstant això, en to conciliador, que amb "absoluta responsabilitat" estan "en disposició per a establir un diàleg amb els funcionaris pertinents dels Estats Units respecte al trànsit de vaixells de guerra d'este país".
La reacció de la ACP va arribar després que hores abans el Departament d'Estat dels EUA, en un missatge en la xarxa social X, anunciara que "el govern de Panamà ha acordat no cobrar més tarifes als vaixells del govern dels Estats Units que transiten pel Canal de Panamà, la qual cosa li permet estalviar milions de dòlars a l'any".
L'anunci va desencadenar immediatament un gran debat a Panamà, en el qual molts veien perillar la neutralitat del canal o la seua sobirania.
També este dimecres, el Pentàgon va informar que el secretari de Defensa estatunidenc, Pete Hegseth, havia remarcat durant una telefonada el dia anterior amb el ministre de Seguretat Pública de Panamà, Frank Ábrego, de l'interés dels EUA a "assegurar l'accés sense restriccions al canal i mantindre'l lliure d'interferències estrangeres".
Tensió dels EUA amb Panamà per a evitar la suposada influència xinesa
La seua conversa es va produir enmig de la tensió entre totes dues nacions després del reclam del mandatari estatunidenc, Donald Trump, de "recuperar" el control del canal de Panamà per la suposada influència xinesa en la via interoceànica. Arran d'això, el govern de Panamà va acordar no renovar l'acord de cooperació amb la Xina sobre la nova Ruta de la Seda, entre altres mesures.
Trump fonamenta les seues amenaces en la suposada presència de la Xina en la via que uneix els oceans Atlàntic i Pacífic, i el tracte "injust" cap als vaixells dels Estats Units, malgrat les proves de la informació oficial panamenya, que mostra que els vaixells del país nord-americà paguen les mateixes tarifes que els altres, en virtut del tractat de neutralitat.
Un milió de dòlars a l'any
Segons dades proporcionades pel Canal de Panamà, des de 1998 al tancament de l'any fiscal 2024 (26 anys), d'un total de 373.039 vaixells que van transitar el canal, 994 (el 0,3%) corresponen a trànsits de vaixells de guerra i submarins de la Marina dels Estats Units.
"En este període de temps, els ingressos de trànsit en este concepte han sumat 25,4 milions de dòlars, la qual cosa equival a menys d'un milió de dòlars a l'any", va detallar.
Des de la inauguració de la via, el 1914, el peatge que paguen els vaixells de guerra, de qualsevol nació, incloent-hi els Estats Units, es calcula en funció de les tones de desplaçament màxim d'aigua, igual que per a les dragues i dics secs flotants, d'acord amb l'ACP. Esta estructura de peatge és diferent del qual s'utilitza per a establir el peatge dels vaixells comercials.