La presidència espanyola europea aconsegueix un acord que accelera i amplia el corredor mediterrani

La línia arribarà fins a la frontera amb Ucraïna i es convertirà en l'única infraestructura que recorrerà Europa d'oest a est per complet

Corredor mediterrani
Imatge d'arxiu d'un tram del corredor mediterrani

La presidència espanyola del Consell de la Unió Europea ha aconseguit aquest dimarts arribar a un acord provisional amb el Parlament Europeu i la Comissió Europea per a revisar el reglament de la xarxa transeuropea de transport (RTE-T), per a finalitzar les seccions transfrontereres del corredor europeu de transport mediterrani i també l'atlàntic. L'objectiu de la revisió és desenvolupar una xarxa de transport fiable, sostenible i d'alta qualitat, sense interrupcions físiques, colls de botella ni baules perdudes. Finalitzar-ho ajudarà a millorar el mercat interior i a cohesionar els territoris, segons l'acord.

En el pacte destaca que el corredor mediterrani recuperarà la longitud màxima i arribarà fins a la frontera amb Ucraïna, una posició que el Ministeri de Transports ha defés durant les negociacions. Així, el mediterrani serà l'únic corredor que recorre Europa d'oest a est per complet. La xarxa es desenvoluparà i modernitzarà per fases, ja que el nou reglament fixa terminis clars per a la finalització: la xarxa bàsica estarà acabada el 2030 i l'ampliació, el 2040; la xarxa global, en 2050.

Les institucions europees consideren el projecte "ambiciós i realista" en les exigències tècniques, ja que es reforcen l'electrificació i els sistemes de seguretat, el transport de mercaderies eficient i els serveis d'autopistes ferroviàries. També es crea l'espai marítim europeu, que dona importància al paper dels ports i del transport marítim de curta distància, amb solucions de connexió amb regions ultraperifèriques, com les illes Canàries.

Dins del pacte hi ha un espai dedicat al desplegament d'aparcaments segurs i àrees de descans adequades en les carreteres, un compromís adquirit amb el sector del transport. A més, es potencia la connexió ferroviària amb els aeroports, per al transport de mercaderies i viatgers.

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible defén que la xarxa transeuropea de transport contribueix a "fer més Europa", ja que està encaminada a promoure una connectivitat sense fissures entre territoris; i ho ha descrit com "un clar compromís per part de tots els estats membres en el compliment dels terminis establits per a completar la xarxa".

Després de l'acord provisional de hui, els treballs sobre el reglament prosseguiran a escala tècnica. Una vegada conclosos, la presidència espanyola transmetrà el text als representants dels estats membres per a l'aprovació. Posteriorment, el text se sotmetrà a la revisió juridicolingüística, abans de ser adoptat formalment pels colegisladors (en aquest cas, el Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu) i serà en aquest moment que entrarà en vigor.

També et pot interessar

stats