Johnson presenta una llei que modifica l'acord del Brexit per a Irlanda del Nord
Brussel·les refusa negociar i adverteix de conseqüències a Londres
El govern britànic ha presentat aquest dilluns davant el Parlament una revisió del Protocol d'Irlanda del Nord, un document negociat el 2020 amb la Unió Europea com a part de l'acord del Brexit. Segons el Regne Unit, el text actual genera problemes, que volen resoldre amb aquesta modificació, que inclou una disposició per a ser revocat en el cas que Londres i Brussel·les arriben eventualment a un pacte bilateral.
Aquests són les quatre àrees que el Regne Unit percep com a problemàtiques i les solucions que proposa:
1. Processos duaners
El govern conservador proposa crear un "carril verd" que eximiria de controls duaners, sanitaris i fitosanitaris als béns procedents de Gran Bretanya, destinats al consum a Irlanda del Nord. La justificació és que eliminaria costos i tràmits per a les empreses que comercien només dins del territori britànic, encara que les empreses haurien d'estar registrades en un nou programa de "comerciants de confiança" supervisat per les autoritats, amb penalitzacions per als infractors.
Per altra banda, els béns procedents de Gran Bretanya destinats a la República d'Irlanda, integrada en el mercat únic comunitari, anirien per un "canal roig", en el qual es realitzarien tots els controls de mercaderies requerits per la UE.
Londres es compromet a compartir amb Brussel·les, a través d'un sistema informàtic governamental, dades en temps real dels moviments comercials a fi de previndre abusos.
2. Doble regulació optativa
El protocol actual obliga als béns que entren a Irlanda del Nord a complir amb la normativa de qualitat comunitària, al marge de si es queden allí o continuen cap a Irlanda. L'executiu britànic proposa que les empreses que només comercien amb Irlanda del Nord puguen triar si es regeixen pels estàndards comunitaris, els britànics o tots dos.
3. Avantatges fiscals i ajudes públiques
El govern britànic considera que, a causa de les normes comunitàries sobre subsidis estatals, el protocol li impedeix aplicar a Irlanda del Nord desgravacions fiscals i altres ajudes que concedeix a la resta del Regne Unit, com descomptes en l'impost sobre el valor afegit (IVA) o l'accés a préstecs durant la pandèmia.
El projecte de llei li dona competències per a oferir a les empreses i productes que operen només a Irlanda del Nord els mateixos avantatges que s'apliquen en la resta del país, mentre que els requeriments de la UE es continuarien imposant sobre les companyies i mercaderies amb destinació al mercat únic.
4. Mecanisme de solució de disputes
En virtut del protocol que el mateix govern britànic va signar el 2020, Irlanda del Nord roman en el mercat únic comunitari per a béns. Ara, el Regne Unit veu injust que aquest territori haja de regir-se per normes dictades des de Brussel·les, que no són aprovades per les seues pròpies institucions autonòmiques.
També està en desacord que les disputes hagen de ser resoltes pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea, i a canvi proposa introduir un sistema de resolució de disputes que prescindisca del TJUE i en última instància permeta recórrer a un arbitratge independent.
Brussel·les, en contra d’aquesta proposta
La Comissió Europea ha rebutjat de pla aquest dilluns renegociar el protocol irlandés de l'acord del Brexit, i ha advertit de represàlies contra aquest país, si escau amb la tramitació de la legislació per a desactivar parts d'aquest protocol de manera unilateral.
"Renegociar el protocol no és realista. No s'ha trobat cap solució funcional per a aquest equilibri delicat i àmpliament negociat. Qualsevol renegociació suposaria major incertesa per als ciutadans i empreses d'Irlanda del Nord. Per aquestes raons, la Unió Europea no renegociarà el protocol", ha afirmat el vicepresident de la CE per a Relacions Interinstitucionals, Maros Sefcovic, en una declaració.
Sefcovic va advertir que Brussel·les considerarà reactivar l'expedient que va obrir a Londres l'any passat, quan aquest país va revelar per primera vegada els seus plans per a saltar-se el protocol irlandés, i obrirà nous procediments d'infracció en la mateixa línia, que poden culminar amb la imposició de multes contra el Regne Unit per part del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.