El terratrémol a la costa oest del Japó deixa ja 64 morts
La destrucció a les zones més afectades complica les labors de rescat perquè els equips de salvament tenen molt complicat l'accés pels enderrocs i els alçaments de terra
Les víctimes mortals pel terratrémol de magnitud 7,6 que va sacsejar dilluns, dia de Cap d'Any, la costa occidental del centre del Japó s'eleven ja a 64, segons l'últim balanç d'autoritats locals presentat aquest dimecres. Mentrestant, cada municipi afectat tracta d'avaluar l'abast total dels danys i els equips de rescat continuen una carrera contra rellotge per a trobar supervivents sota les runes, amb més d'un miler de militars involucrats en les tasques. En l'última jornada es van registrar més de 140 rèpliques del tremolor, que dificulten els treballs de cerca i fan complicat avaluar l'abast total de la catàstrofe.
El sisme va causar danys estructurals i incendis a tot el litoral oest del país i va obligar a activar una alerta per tsunami que es va retirar ahir de matí. En poblacions com Wajima, Note o Suzu, totes prop de l'epicentre, els ajuntaments encara estan tractant de quantificar edificis i estructures assolades. Per exemple, en aquesta última, "entorn del 90% de les cases ha quedat totalment o parcialment destruïdes", ha dit l'alcalde, Masuhiro Izumiya, en declaracions a l'agència de notícies nacional Kyodo. Wajima i Suzu concentren cadascun 24 morts i el nombre total de ferits greus en tota la regió ascendeix ja a 22.
Un total de catorze ciutats i pobles pateixen talls d'aigua, encara que està previst que el subministrament es restablisca en totes a partir d'aquest dimecres. A més, unes 33.900 cases tenen interromput el servei energètic a la prefectura d'Ishikawa, la més afectada pel tremolor.
Dos dies després de la tragèdia encara és difícil conéixer l'abast complet dels danys a causa de la quantitat d'enderrocs, rases o alçaments de terra que bloquegen carrers i carreteres. Segons l'Autoritat d'Informació Geoespacial japonesa s'han detectat alçaments de terra a Wajima de fins a quatre metres i de fins a un a Suzu, cosa que complica fins a l'extrem el lliurament de subministraments de socors. Al seu torn, el temps no acompanya aquest dimecres a la regió més afectada a causa de la pluja, que obstaculitzen el moviment dels helicòpters d'auxili. L'Agència Meteorològica del Japó ha advertit que inclús precipitacions escasses poden incrementar el risc que hi haja corriments de terra.
Segons les últimes dades publicades dimarts, més de 57.000 persones continuen evacuades de les seues cases a les prefectures d'Ishikawa i Niigata, mentre que un miler d'efectius de les Forces d'Autodefensa —l'exèrcit nipó— participaven en labors de rescat i assistència.
El terratrémol que va colpejar la península de Noto —una zona on se sap que hi ha falles actives— el dilluns va tindre l'epicentre 30 quilòmetres al nord-est de Wajima i va assolir el nivell 7 en l'escala tancada de 7 japonesa, que se centra en la capacitat destructiva dels tremolors més que en la intensitat. El nivell 7 descriu una vibració del sòl que fa impossible quedar-se plantat.
Aquest últim sisme, el més devastador ocorregut al Japó des del 2016 a la prefectura de Kumamoto —que va deixar més de 200 morts—, és el primer de nivell 7 que té lloc al país des del 2018, a l'illa de Hokkaido. No obstant això, aquell tremolor no va provocar grans danys, ja que es va localitzar en una zona molt escassament poblada del país. El de dilluns passat va obligar, a més, a activar l'alerta per tsunami en bona part de les costes de l'arxipèlag durant quasi un dia sencer, encara que les pujades del nivell de la mar registrades no van causar, afortunadament, danys importants.
S'investiga el xoc de dos avions a Tòquio
D'altra banda, i coincidint amb la cerca de desapareguts pel terratrémol, el Ministeri de Transports japonés ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies de la col·lisió entre dos avions a l'aeroport de Tòquio, que ha deixat cinc víctimes mortals. Totes estaven a l'interior de l'aeronau més menuda, un avió de la Guàrdia Costanera que es preparava per a enlairar-se i distribuir ajuda humanitària entre les persones afectades pel sisme. Només ha sobreviscut el capità de l'aparell, que està greu. L'altre avió, pertanyent a la companyia Japan Airlines i que operava un vol comercial, transportava 379 persones que salvaren la vida gràcies als protocols d'emergència.
L'accident, que va obligar a cancel·lar més de 300 vols, va tindre lloc poc després que l'avió de passatgers, model Airbus A350, aterrara a l'aeròdrom de Haneda i xocara amb l'altre aparell. El colp va fer que tots dos s'incendiaren. Segons va detallar la cadena estatal japonesa NHK, sembla que el controlador aeri va donar instruccions a l'avioneta de la Guàrdia Costanera perquè es dirigira a un punt abans d'ingressar a la pista, mentre que altres informes apunten al fet que el capità d'aquesta nau havia rebut permís per a enlairar-se. La de Japan Airlines també havia rebut el permís per a entrar en la pista, va assegurar la companyia.