El trànsit de mercants al canal de Suez ha caigut un 39% des de l'inici dels atacs houthies al mar Roig
Per aquesta zona naveguen més de 19.000 vaixells de càrrega anualment, la qual cosa suposa l'11% del trànsit marítim global
El trànsit de vaixells mercants al canal de Suez ha caigut un 39% des de l'inici dels atacs de les milícies iemenites houthies al mar Roig, i ha tingut el nivell més baix de trànsit des del bloqueig que va produir l'accident del vaixell de càrrega Ever Given fa tres anys.
El 19 de novembre, dia en què els paramilitars del Iemen van fer el primer atac i van capturar el vaixell de càrrega Galaxy Leader, la mitjana setmanal de vaixells que travessaven el canal era 79, un nombre que s'ha reduït a 49 en els dos últims mesos, segons dades de l'eina Port Watch del Fons Monetari Internacional (FMI) i la Universitat d'Oxford.
Fa un any, en la setmana que acabava el 14 de gener, setanta vaixells —entre mercants i petroliers— van travessar el canal de mitjana.
D'altra banda, el volum de mercaderies transportat ha caigut un 56% durant el mateix període. El mínim es va registrar el dia 12 de gener, en el qual només van passar-hi 1.500.000 tones, després de les primeres operacions militars de la coalició encapçalada pels Estats Units. Segons Port Watch, els sectors més afectats de moment són el petroli, els productes químics i els minerals no-metàl·lics.
Tot i que no s'han fet públiques encara dades de l'impacte econòmic d'aquesta crisi, com a comparació, el bloqueig del canal per part de l'Ever Given va generar pèrdues per retenció de mercaderies globals per valor d'uns 9.600 milions de dòlars diaris (uns 8.150 milions d'euros), segons va informar en el seu moment el servei d'anàlisi Lloyd's List.
El mar Roig, delimitat al nord pel canal de Suez i al sud per l'estret de Bab el-Màndeb, és una via per la qual naveguen més de 19.000 vaixells de càrrega anualment, la qual cosa suposa l'11% del trànsit marítim global. A més, és el camí més ràpid entre els ports asiàtics i el Mediterrani.
Un gran nombre de navilieres han reduït o aturat per complet les operacions a la regió i han optat per utilitzar rutes alternatives, com la que voreja el continent africà pel sud, l'ús del qual ha crescut un 33,2% en aquest període, malgrat que implica deu dies més de travessia i augmenta els costos.