Trump endureix la guerra comercial i avança aranzels també al camp a partir del 2 d'abril
El president dels Estats Units trau pit de les polítiques en un discurs al Congrés i esmenta la Unió Europea entre les regions afectades per la nova tanda de mesures proteccionistes
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha donat en la matinada d'este dimecres un polèmic discurs al Congrés en què ha tret pit de les polítiques adoptades en les primeres setmanes de mandat i ha avançat el full de ruta del seu govern per als pròxims mesos. "Hem aconseguit més en 43 dies del que la majoria d'administracions aconsegueixen en quatre o huit anys, i sols estem començant", ha proclamat el mandatari republicà, que des que va tornar al poder el 20 de gener ha signat un nombre d'ordes executives sense precedents.
En una sessió conjunta amb els dos òrgans que conformen el poder legislatiu, la Cambra de Representants i el Senat, ha defensat la guerra aranzelària, les retallades escomeses per Elon Musk en l'administració pública, la croada contra la immigració irregular i el gir en política exterior a Ucraïna, entre altres qüestions. A més, ha demanat al Congrés una baixada d'impostos i fons federals per a completar "la deportació més gran de la història dels Estats Units".
Aranzels "recíprocs" a qui grave els productes estatunidencs
La guerra aranzelària dels Estats Units és ja una realitat després que este mateix dimarts s'hagen aprovat augments del 25% en els gravàmens contra les importacions mexicanes, canadenques i xineses. La dura intervenció de Trump, que ha pronunciat el parlament presidencial més llarg de la història al Congrés —una hora i quaranta minuts—, no fa sinó evidenciar que la intenció de la Casa Blanca és endurir encara més la mà. Així, ha anunciat la imposició de més aranzels a partir del 2 d'abril que afectaran diversos països i regions, entre les quals ha esmentat la Unió Europea, el Brasil, l'Índia o Corea del Sud. "Altres països han usat els aranzels contra nosaltres durant dècades i ara és el nostre torn d'usar-ne contra altres països", ha afirmat davant dels legisladors estatunidencs en una sessió marcada per la tensió i la polarització dels blocs republicà i demòcrata. Estos últims, de fet, han arribat a esbroncar-lo i interrompre el discurs diverses vegades.
Trump ha presentat els Estats Units com una víctima del sistema internacional per a justificar l'ofensiva aranzelària contra tothom. "Ens han estafat durant dècades, quasi tots els països de la Terra, i no deixarem que això passe mai més", ha insistit Trump, que hui mateix ha posat en marxa aranzels contra Mèxic i el Canadà perquè, suposadament, no han fet prou per a fer front al trànsit de fentanil i la immigració il·legal.
Així, la norma general serà la imposició d'"aranzels recíprocs" a sectors i països i que graven els productes estatunidencs tant en matèria aranzelària com no aranzelària, i un altre tipus de barreres que no ha concretat destinades a equilibrar anys de desequilibris comercials. La nova política proteccionista dels Estats Units s'encaminarà, segons ha deixat caure el republicà, a protegir el sector agrícola nacional, i per això els productes importats d'altres països estaran en la diana des del 2 d'abril, encara que ha reconegut que "potser hi haurà un xicotet període d'ajust". L'amenaça afecta directament el camp espanyol, que exporta prou producte al mercat nord-americà: un valor total per damunt dels 3.500 milions d'euros, segons les dades del Ministeri d'Economia. Alguns dels productes que es veuran afectats són l'oli d'oliva, el vi o les hortalisses. "Als grans agricultors dels Estats Units: prepareu-vos per a començar a produir molt més producte agrícola per a vendre dins dels Estats Units. Els aranzels s'aplicaran als productes externs el 2 d'abril. Divertiu-vos!", ha escrit després un missatge en la seua xarxa social, Truth Social.
Durant el discurs, Trump també ha esmentat aranzels a matèries primeres que considera estratègiques com l'alumini, el coure, la fusta i l'acer. A més, s'ha permés fer broma amb la data en què entrarà en vigor este nou paquet proteccionista quan ha assenyalat que podria haver sigut des de l'1 d'abril, coincidint amb l'April Fools' Day (el seu Dia dels Innocents). Però, com que es considera una persona supersticiosa, ha dit, ha optat per endarrerir l'inici de les mesures un dia.
Repercussions i represàlies
Els mercats, que van rebre amb satisfacció la victòria electoral de Trump al novembre, veuen ara amb preocupació la imposició d'aranzels. L'economia estatunidenca, que encara està recuperant-se d'anys d'inflació elevada, veu ara com els preus han començat a repuntar de nou en productes de queviures de temporada, com els alvocats de Mèxic. Alguns experts temen que el país torne a entrar en una espiral inflacionista i ja han batejat l'escenari com a "trumpflació".
Paral·lelament, els governs dels països afectats ja han començat a prendre mesures. El primer ministre del Canadà, Justin Trudeau, ha afirmat que Trump els ha imposat els aranzels per a afonar-los l'economia i que siga més fàcil annexionar-se el país. I ha anunciat mesures similars per als productes nord-americans, com les begudes alcohòliques, electrodomèstics, cereals o cosmètics, entre d'altres, per valor de 125.000 milions de dòlars. La Xina, per la seua part, ha anunciat taxes de fins al 15% a productes agroalimentaris nord-americans i la restricció d'exportacions de productes de doble ús a unes quinze empreses de seguretat i defensa dels Estats Units. I des de Mèxic, les autoritats també preparen una resposta, però la presidenta, Claudia Sheinbaum, no vol tancar la porta a un acord i espera poder evitar una guerra comercial els efectes de la qual, segons els analistes, serien devastadors.
El ministre Planas crida a respondre amb "cap fred i contundència"
Des d'Espanya, el ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, s'ha afanyat a fer una primera valoració a primera hora d'este dimecres a les intencions anunciades per Trump. Segons ha declarat als periodistes abans d'assistir a un desdejuni informatiu, la resposta als possibles aranzels dels Estats Units a les importacions de productes agrícoles europeus ha de fer-se "amb cap fred, però amb la contundència necessària". I ha recordat que els aranzels acaben "perjudicant el que els imposa", des del punt de vista tant dels preus com de la inseguretat econòmica.
Tal com ha destacat el ministre, en una economia global interconnectada "és molt difícil trencar eixa cadena de producció i això afecta empreses, llars i famílies". "Som un actor global en el comerç internacional i agroalimentari, i evidentment ningú és més que nosaltres", ha aprofundit el titular d'Agricultura, que ha recordat també que les mesures comercials són una competència exclusiva de la UE i que, per això, el govern espanyol està mantenint contactes amb la Comissió Europea i els estats membres. Planas ha considerat "prudent i normal" que sectors com l'oli d'oliva i el vi hagen avançat exportacions en les últimes setmanes com una manera de preparar-se davant de la possible entrada en vigor de nous aranzels, però ha demanat esperar que l'anunci de Trump es materialitze: "Si en algun cas els interessos d'Espanya o de la UE en matèria agroalimentària es veren afectats, cal adoptar immediatament mesurades amb extrema fermesa i proporcionalitat, com es fa en les qüestions comercials".