S'assola el pont més gran de Baltimore pel xoc d'un vaixell mercant
Els equips de salvament treballen a la zona per a buscar almenys sis persones que podrien haver caigut a l'aigua i n'han rescatat dues
Esgarrifador accident a Baltimore, als Estats Units. Un vaixell de contenidors s'ha estavellat aquest dimarts contra el pont Francis Scott Key i ha causat l'afonament de gran part de la infraestructura. El pont, que fa més de dos quilòmetres i mig de llarg i 56 d'alt, ha caigut en el riu Patapsco després de la col·lisió.
El primer balanç del departament de bombers de la ciutat, encara provisional, parla d'una xifra "massiva" de víctimes, però sense concretar. Els equips de salvament treballen a la zona per a buscar almenys sis persones que podrien haver caigut a l'aigua i n'han rescatat dues. "Entenem que ara mateix hi pot haver fins a vint persones al riu Patapsco, així com diversos vehicles", ha dit Kevin Cartwright, del Departament de Bombers de Baltimore. De moment no hi ha cap confirmació oficial de persones mortes.
El sinistre ha ocorregut aquesta matinada, segons l'horari de la costa est dels EUA, cap a les 7:30 hora peninsular. El diari The National i altres mitjans han publicat un vídeo en el qual es veu clarament com el portacontenidors s'estavella contra una de les columnes del pont metàl·lic, que s'esfondra poc després per la part central. Immediatament, s'han mobilitzat els equips de rescat a la zona. Tot i que en un principi l'abast dels danys no s'havia pogut precisar, la policia de la ciutat ha confirmat que algunes persones havien quedat atrapades i que en el moment de l'assolament passaven cotxes per damunt. Els efectius de salvament han aconseguit traure almenys dues persones de l'aigua, una d'elles ha hagut de ser hospitalitzada.
Les víctimes serien personal de manteniment que operaven al pont en el moment dels fets. Segons ha explicat el governador de l'estat de Maryland, Wes Moore, després de l'assoliment del pont les autoritats han pogut aturar el trànsit en direcció a l'estructura ràpidament, la qual cosa ha permés salvar vides.
Pèrdua de propulsió en l'eixida del port
Les dades de seguiment de la plataforma LSEG mostraven un vaixell de càrrega amb bandera de Singapur, el Dali, just en el punt del pont on ha ocorregut el sinistre. El propietari registrat del mercant és Grace Ocean Private Limited i l'operadora és Synergy Marine Group, d'acord amb la informació d'aquest portal. La companyia ha confirmat poc després que l'embarcació sinistrada era, efectivament, el Dali. "Encara que la causa exacta de l'incident encara està per determinar, el Dali ha mobilitzat ara el servei de resposta a incidents individuals qualificats", ha indicat Synergy. La naviliera ha afegit que tots els membres de la tripulació, inclosos els dos pilots, s'han pogut localitzar i no hi ha informes de ferits. D'altra banda, l'Autoritat Marítima i Portuària de Singapur ha oferit cooperació amb les autoritats nord-americanes per a esclarir els fets i ha xifrat en 22 les persones que hi havia a bord en el moment de la col·lisió.
Segons informació del geolocalitzador Marine Traffic, l'embarcació sinistrada mesura quasi 300 metres de llarg i 48 d'ample. La naviliera Maersk ha confirmat després del brutal xoc que la càrrega que transportaven els contenidors era seua i que anava de camí a Sri Lanka. Just abans de l'accident maniobrava per a eixir del port. Pel que sembla, en un moment concret "va perdre la propulsió" i la tripulació va perdre el control de la nau, ha informat ABC News, que cita un informe d'intel·ligència no classificat dels Estats Units. La Casa Blanca ha assenyalat que res fa pensar que siga un accident intencionat.
La circulació en l'autopista de la qual formava part el pont, la interestatal 695, està totalment interrompuda en les dues direccions i s'està desviant el trànsit des de la matinada amb itineraris alternatius, ha confirmat l'Autoritat de Transport de Maryland en una publicació a X. Les retencions arriben fins a la ciutat de Washington, a 61 quilòmetres de distància, i s'esperen demores de vora una hora.
El port s'ha paralitzat i només es permet l'activitat de càrrega i descàrrega dels camions. La zona està bloquejada al trànsit i a la premsa, que només pot accedir a prop d'1,6 quilòmetres de distància, des d'on es veu el vaixell bloquejat amb els contenidors i el pont tallat en sec en l'aire.
L'alcalde de Baltimore, Brandon Scott, s'ha desplaçat a la zona de l'accident i ha apuntat que els equips d'emergència treballen en una operació de rescat. L'Administració Federal d'Aviació ha establert també una zona d'exclusió aèria en els voltants de la infraestructura sinistrada per a evitar interferències en el dispositiu de salvament.
El Francis Scott Key era un pont d'armadura d'acer inaugurat el març del 1977 i és el més llarg de l'àrea metropolitana de Baltimore, a l'estat de Maryland. Pren el nom del poeta que va escriure l'himne dels Estats Units i forma part de l'autopista interestatal 695, que envolta la ciutat. Cada any el travessen vora 11,3 milions de vehicles pels quatre carrils que l'integraven.
L'esfondrament d'aquesta infraestructura que connecta les dues parts de l'urbs ha obligat a parar per complet totes les operacions del port de Baltimore, segons han apuntat les autoritats marítimes. El 2023, les terminals privades i públiques del recinte gestionaren 847.158 automòbils i camions lleugers, un volum superior a qualsevol port dels Estats Units. Per aquestes instal·lacions també passa maquinària agrícola i de construcció, sucre, guix i carbó, segons el lloc web del govern de Maryland.
Biden ordena reconstruir el pont i reobrir el port "tan prompte com siga possible"
El president dels Estats Units, Joe Biden, ha ordenat reconstruir el pont esfondrat i reobrir el port, ara bloquejat, tan prompte com siga possible. A més, s'ha compromés al fet que el govern federal pague el cost total de reconstruir-lo, ja que el pont Francis Scott Key és un dels més concorreguts del país. "Espere que el Congrés done suport al meu esforç", ha dit.
Ford alerta que l'incident afectarà la cadena de subministrament
D'altra banda, el director financer de Ford, John Lawler, ha explicat que l'afonament del pont obligarà la companyia a desviar peces a altres ports i afectarà la cadena de subministrament. "Tindrà un impacte", ha resumit Lawler. Ford ha assegurat que, de moment, tenen "solucions alternatives a curt termini" i el seu equip "ja ha assegurat alternatives d'enviament".
Els funcionaris del sector han dit que és massa prompte per a dir quin impacte tindrà l'accident en el sector de l'automòbil. "Però sens dubte hi haurà una interrupció", va dir John Bozella, director general del grup de comerç d'automòbils Alliance for Automotive Innovation. "Baltimore és el port d'automòbils número 1 als Estats Units i estem en contacte amb funcionaris federals per a ajudar-los a entendre l'escala de les operacions d'automoció".