Ábalos descarta ara els peatges a les autovies i diu que sols volien obrir el debat sobre “política pública”
El ministre de Transports assegura que la mesura no s’implantarà sense consens i que, en tot cas, es faria efectiva el 2024
El ministre de Transports, José Luis Ábalos, ha descartat la implantació de peatges en les autovies i atribueix la polèmica de les últimes setmanes, sorgida arran del pla de recuperació econòmica remés a la Unió Europea, a la intenció del govern espanyol “d’obrir un debat sobre política pública, que es diga pagament per ús, qualsevol altra cosa".
A pesar del que constava en el pla de "recuperació, transformació i resiliència" que va enviar Espanya a Brussel·les fa unes setmanes, el titular de Transports ha afirmat aquest dijous que no hi ha “cap pla” per a implantar els peatges en les autovies espanyoles.
El ministre feia aquestes declaracions a l’Alcora, quan visitava el castell de l’Alcalatén, tan sols unes hores després que les Corts aprovaren, per unanimitat, sol·licitar al govern espanyol que paralitze la proposta de pagar per circular per les vies ràpides, amb una referència especial a l’autopista AP-7, via que va alliberar de pagament el mateix departament d’Ábalos l'1 de gener de l’any passat.
Ábalos, tot i que fa uns dies plantejà un peatge "testimonial, més per principi de responsabilitat que per afany recaptatori", ha indicat que el "debat" sobre el finançament de la conservació de les carreteres té tres condicions: "no es pot portar a efecte sense consens", hi ha d'estar d'acord el sector del transport atés que seria "el més afectat" i no pot ser "mai abans de 2024", perquè no volen "cap element que obstaculitze la recuperació econòmica".
Tot i aquestes afirmacions, el ministre de Transports assenyala que hi ha actors que "no tenen interés a debatre res". "Arranquen dient que d'això no es pot parlar" i, com ha afegit, "quan es tracta una aproximació racional, ni tan sols pot debatre's".
El problema està en el finançament de les vies d'alta capacitat en matèria de conservació, no de construcció
Segons el ministre, el problema està en el "finançament de les vies d'alta capacitat en matèria de conservació, no de construcció". "N'hi ha molts que diuen, 'Ja es van fer, ja les vam pagar'. Sí, però després cal conservar-les", ha agregat.
D’altra banda, José Luis Ábalos ha apuntat el "principi del patrimoni comunitari segons el qual qui l'usa paga, i qui contamina, paga". En aquest sentit, ha indicat que a Europa "la majoria de països" tenen tarifació per l’ús de les carreteres.
A més, Ábalos ha defensat que el govern que integra "és el primer que ha posat fi a les concessions i no ha prorrogat" i que ha implantat les "majors bonificacions de la història".
Respecte a la moció que ha presentat el PP en el Congrés, els ha retret que "el 2012 i 2018 pretenien portar això a efecte i que entrara en vigor el 2021", per la qual cosa ha criticat la seua "incoherència i hipocresia".