Alacant dona llum verda a una zona de baixes emissions sense sancions
Els representants del PSOE, Compromís i EU-Podem han abandonat la comissió, mentre PP i Vox defenen la "bona qualitat de l'aire de la ciutat"
La comissió de presidència i règim interior de l'Ajuntament d'Alacant ha donat este dilluns llum verda a l'esborrany de l'ordenança reguladora de la zona de baixes emissions (ZBE), pas previ a la seua aprovació inicial pel ple municipal. Amb este pas avant, PP i Vox han segellat definitivament un acord que es va plantejar a principis d'any, a canvi de tirar avant els pressupostos: fer una norma sense sancions, que entraria en vigor en gener del 2025.
El regidor de Medi Ambient, Manuel Villar (de Vox), ha explicat que respecten "l'ordenament jurídic i les obligacions" imposades des de la Unió Europea, però que mantenen "la mateixa posició" que defenen des del principi del debat obert entorn de la norma: establir la ZBE sense sancions "davant de la bona qualitat de l'aire d'Alacant".
Amb esta decisió presa, l'oposició al complet (PSPV, Compromís i EU-Podem) han decidit abandonar la sala abans que s'iniciara el debat. El president de la comissió i edil de Coordinació de Projectes, Antonio Peral, ha reprovat als grups d'esquerres que abandonaren el ple i els ha acusat d'estar "més pendents de muntar el circ que d'ocupar-se dels assumptes que afecten la gran majoria d'alacantins". A més, ha dit que era "una actitud infantil". Les al·legacions presentades han sigut rebutjades, segons ha indicat el mateix consistori en un comunicat.
La normativa europea demana més massa verda i espai per a vianants i ciclistes
La normativa europea obliga a les ciutats espanyoles de menys de 50.000 habitants a implantar estes ZBE "per a millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle que provoquen els vehicles més contaminants". En el cas d'Alacant, s'aplica en tres anells senyalitzats: el primer se circumscriu al barri antic; el segon, al centre tradicional; i el tercer, està delimitat per la circumval·lació urbana de la Gran Via.
Amb la nova normativa, tots els vehicles podran circular lliurement pels anells 2 i 3, corresponents al centre tradicional i la Gran Via, sense restriccions ni sancions; mentre que al voltant del barri antic (anell 1) es manté una zona senyalitzada amb limitació d'accessos.
De fet, Villar ha defés les actuacions del consistori per a ampliar les zones de vianants, els corredors verds i la renovació de la flota d'autobusos urbans amb altres híbrids o zero emissions, entre altres. El regidor ha assegurat que la seua ZBE s'orienta "al foment de la mobilitat sostenible, la desincentivació de les alternatives més contaminants i l'educació ciutadana per a generar hàbits més saludables".
Les actuacions en esta ZBE s'han de conjugar, a més, amb millores de l'espai públic per a vianants i ciclistes; incrementar la massa verda i arbòria per a contribuir a millorar l'espai públic; i reduir la temperatura ambient. L'Ajuntament ha defés estes actuacions en diverses parts del terme municipal, com el front litoral, l'avinguda de la Constitució i l'eix Gadea-Soto-Marvá, entre d'altres.