Alacant no posarà multes per infringir la ZBE a canvi de tirar avant els pressupostos
El govern del PP, que necessita Vox per a aprovar els comptes, afirma que no hi ha problemes de contaminació i que és legal que la norma no contemple multes
L’ordenança que posarà en marxa la zona de baixes emissions (ZBE) a Alacant no contemplarà sancions per als vehicles que infringisquen la norma. És una decisió de l’equip de govern fruit de les negociacions amb el grup municipal de Vox per a pactar els pressupostos del 2024. L’acord, que s’ha fet públic aquest dimarts, ha provocat el rebuig en bloc de l’oposició progressista.
El portaveu de la junta de govern, Manuel Villar, afirma que l'observatori de medi ambient de la ciutat indica que no hi ha problemes de contaminació. Per aquest motiu s’ha decidit que el flux de trànsit a la ciutat “seguirà com abans” i la ZBE s’utilitzarà “sobretot per un tema de mobilitat”.
L'ordenança municipal que regularà la ZBE està vinculada al Pla de Recuperació Transformació i Resiliència finançat amb el fons Next Generation d'Europa, que destina dèsset milions d'euros a la ciutat per a dur a terme dotze projectes de transformació urbana.
L'ordenança reguladora proposa establir diferents règims sobre els desplaçaments de vehicles dins dels anells de la Gran Via i del centre, però ara, els populars, que necessitaven eliminar les multes per tirar avant els comptes, diuen que no és necessari implantar un sistema punitiu per a aconseguir el doble objectiu de mitigar la contaminació i fomentar la mobilitat.
Villar, quan li han preguntat sobre el tema, ha afirmat que és obligatori implantar l’ordenança que regula la ZBE per a complir la legalitat, i que “és legal aplicar l’ordenança sense que s'arribe a posar sancions”. Així mateix, ha insistit que la mesura no afectarà la ciutat negativament.
Per la seua part, la portaveu del grup municipal de Vox, Carmen Robledillo, està satisfeta perquè finalment no hi haja multes per infringir la ZBE, ja que era una “línia roja” perquè el seu partit donara suport als comptes municipals. A més, ha comentat que, amb la modificació, no multaran els alacantins i els xicotets negocis “per fanatisme climàtic”. Mario Ortolà, regidor de Vox, ha afirmat que prefereixen tornar els diners dels fons europeus i que “els alacantins continuen sent lliures”.
L'oposició els acusa de claudicar davant de les polítiques negacionistes de la ultradreta. Ana Barceló, portaveu del PSOE a l’Ajuntament d’Alacant, qualifica aquest canvi en la proposta d’ordenança d’“agenda oculta”. Una agenda que, diu, comporta “un retrocés en polítiques socials i mediambientals” i que l’únic que ho pagarà serà el ciutadà. Rafa Más, portaveu de Compromís, es pregunta com es pot aplicar una ordenança sense un reglament, multes, restriccions ni sancions.
Així mateix, la delegada del govern en la Comunitat Valenciana i vicesecretària del PSPV-PSOE, Pilar Bernabé, ha afirmat que aquesta concessió a Vox és un altre exemple de govern d'ultradreta i dreta en què els primers formen part del govern municipal o, si no, esdevenen “aliats indispensables per a aprovar lleis i pressupostos”.
Opina que es tracta de “retrocessos que eren impensables fa només uns anys i que no tenen cabuda en una societat moderna” perquè són contraris a l'Agenda 2030 i encarnen el negacionisme d'un fenomen tan bàsic i fonamental com el canvi climàtic.
Els perills de no implantar la ZBE
Des del passat 2021, la llei de canvi climàtic i transició energètica obliga els municipis amb més de 50.000 habitants a delimitar una zona de baixes emissions, tal com estableix la Unió Europea. Fins ara, 149 ciutats espanyoles han implantat aquestes àrees de manera progressiva, però de les quinze que han de fer-ho a la Comunitat Valenciana, només Benidorm ha anunciat que començaria a funcionar “en proves” a partir de l’1 de gener.
Ruben Martínez, professor de Dret Administratiu de la Universitat d’Alacant adverteix, en declaracions a À Punt, que no implantar la zona de baixes emissions en ciutats comporta riscos. Segons Martínez, establir les ZBE és una obligació de la legislació contra el canvi climàtic tant europea com espanyola. Per això, no fer-ho pot implicar sancions per part de la Unió Europea o el govern d’Espanya o la retirada de les subvencions que s’han aportat a la ciutat perquè les posara en marxa. “A més, es tracta de mesures encaminades a impulsar la lluita contra el canvi climàtic i la transició ecològica”, afig.