El Congrés aprova la comissió d'investigació de la dana impulsada per Compromís
La proposta ha tirat avant amb el suport del bloc d'investidura del govern espanyol i els vots en contra del PP i Vox
El Congrés ha aprovat la constitució d'una comissió d'investigació de la dana, amb 176 vots a favor, 169 en contra (inclosos els del PP i Vox) i una abstenció. Hi han votat 346 dels 350 diputats. Esta nova comissió s'afig a les aprovades al Senat, les Corts, la Diputació de València i l'ajuntament de la capital.
El PP ha emparat el vot en contra amb l'argument que la comissió està construïda a "imatge i voluntat dels socis de Sánchez" i que no busca la veritat, sinó traure rèdit polític a costa de la gestió de la Generalitat.
La proposta d'investigació porta la signatura de Compromís, Podem, ERC i Junts. La van impulsar al novembre els valencianistes, part del grup parlamentari de Sumar, que governa en coalició amb el govern espanyol. Tanmateix, la van haver de reformular en diverses ocasions per a rebre el vistiplau de la mesa del Congrés, que finalment van obtindre al febrer.
La comissió, aprovada després d'un debat tens, investigarà la gestió de la dana i la crisi posterior, però també valorarà mesures per a pal·liar els efectes d'estos fenòmens adversos en el futur, segons la proposta. Compromís hi demana citar els responsables tècnics de la prevenció i gestió de la catàstrofe, les víctimes o el president Carlos Mazón, malgrat que els mandataris autonòmics no estan obligats a comparéixer en estes comissions.
Pel que fa a la possible citació del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, la portaveu de Compromís, Àgueda Micó, ha aclarit que la formació no tindrà "inconvenient" a demanar-la si altres grups ho consideren oportú.
Serà la tercera comissió d'investigació activa al Congrés —juntament amb la de l'anomenada operació Catalunya i la dels atemptats jihadistes del 2017 a Barcelona—, una situació inèdita a la cambra.
El 24 de març comença la comissió del Senat
Mentrestant, la comissió d'investigació de la dana al Senat —on el PP té majoria absoluta— començarà les compareixences el 24 de març. Els primers a acudir-hi seran dos catedràtics d'enginyeria hidràulica, un arquitecte valencià i un enginyer que va participar en les obres del barranc de Poio. Els populars han preferit citar primer compareixents de perfil tècnic "per a saber per què es van inundar unes zones sí i altres no", i deixaran per a més avant els càrrecs polítics.