Directes
Ara en la televisió
BON DIA COMUNITAT VALENCIANA
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

El Congrés es mostra contrari a revertir l’ampliació del port de València

El rebuig del PSOE, PP, CS i Vox farà que previsiblement aquesta PNL no prospere en la votació de dijous

Port de València / À Punt NTC

El Congrés dels Diputats s’ha posicionat aquest dimarts sobre la proposició no de llei contra l'ampliació del port de València, presentada per Unides Podem i Esquerra. El rebuig expressat pel PSOE i el PP, a més de Ciutadans i Vox, farà que previsiblement aquesta PNL, defesa a la cambra per la diputada per València Rosa Medel, no prospere en la votació, que es produirà aquest dijous. Compromís, Unides Podem, Més País-Verds Equo, Nova Canàries, Esquerra i la CUP van firmar la PNL i hi donen suport.

Medel ha demanat al govern espanyol que desistisca de l'ampliació, perquè “posa en perill l'horta i l'Albufera” i consisteix a finançar la reconversió industrial d'una empresa privada amb diners públics, segons ha argumentat.

La proposta, presentada a instàncies de la Comissió Ciutat-Port, demanava que el Congrés instara el govern espanyol a renunciar a l'ampliació nord, a la construcció d'una nova terminal de creuers al costat dels poblats marítims i que renuncie també "als plans i projectes d'ampliació d'infraestructures de transport terrestre que es presenten com a associades i imprescindibles per a fer 'viable' aquesta ampliació com són, entre altres, la duplicació de carrils de l'A-7 (bypass), de la V-30 o la de la V-31, i, en particular, el d'accés nord al port". La iniciativa també demana que el govern demane el desmantellament del dic nord per a millorar la situació que viuen les platges de Pinedo i el Saler, així com a desistir de la ZAL en la Punta.

Des del Grup Socialista el diputat Vicent Sarrià ha recordat que el projecte va ser promogut pel PP i que la part més important d'aquest, la que té més impacte ambiental, ja s'ha construït. “Hauríem preferit ampliar el port a Sagunt, però en tot cas, creiem imprescindible fer-ho per a mantindre el lideratge de València en el trànsit de contenidors”, ha assenyalat.

“Hi ha prevista una inversió de mil milions per part de la concessionària en el que probablement és la inversió portuària més gran de la dècada”, de la qual depén el treball de 40.000 famílies, ha assenyalat també, abans de defendre que el nou port serà elèctric i produirà zero residus el 2030, a més d'estar connectat per ferrocarril.

Per la seua banda, des d’Unides Podem, Medel ha replicat que Ports de l'Estat pretén dur a terme el projecte a partir d'una declaració d'impacte ambiental (DIA) cenyida a una proposta anterior, de 2001. La diputada ha acusat el Ministeri per a la Transició Ecològica de desentendre's de les seues competències i “deixar en mans” de l'Autoritat Portuària Valenciana la decisió que no siga necessària una nova avaluació ambiental.

Compromís ha rebutjat també la proposta d'ampliació, però ha matisat que l'adequat és un disseny alternatiu amb una nova avaluació ambiental.

Per part del PP, la diputada Belén Hoyo ha lamentat la posició contrària al desenvolupament d’aquells “polítics catalans que venen a dir-nos el que hem de fer, i els que actuen al dictat dels independentistes, com el senyor Baldoví”.

En la mateixa línia, la diputada de Cs, María Muñoz, ha atacat a “l'esquerra ecologista i nacionalista que vol paralitzar el desenvolupament”.

 

També et pot interessar