El Consell confirma que Mazón no estava en el Cecopi quan es va enviar l’alerta a la població
La Generalitat indica, basant-se en les gravacions de les càmeres, que les úniques autoritats que hi van accedir entre les 16:00 i les 20:11 hores van ser Vicent Mompó i Avelino Mascarell
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, no havia arribat al Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) a l'hora en què es va enviar l'alerta per la dana a la població a les 20:11 del 29 d'octubre, segons la resposta que ha enviat el Consell a petició de la jutgessa que investiga la causa, a la qual ha tingut accés l’agència EFE.
Esta informació l’havia avançada este dimarts al matí el president de la Diputació de València, Vicent Mompó, en el marc de la comissió d'estudi sobre la catàstrofe que ha començat els treballs. Mompó també ha traslladat hui als portaveus polítics que el cap del Consell tampoc es va connectar de manera telemàtica a la reunió en cap moment de la vesprada.
La titular del jutjat de primera instància i instrucció número 3 de Catarroja, que centralitza la investigació judicial per la dana, ha requerit en diverses ocasions la Generalitat que comunique quina persona va prendre la decisió d'enviar el missatge d'alerta per la dana. També li reclamava que identificara el funcionari o tècnic que va executar l'orde i al principi de mes va donar a l'administració valenciana “el termini improrrogable de cinc dies” per a comunicar eixa informació, segons va traslladar el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV).
La Generalitat va contestar el 14 de febrer que va ser l'exconsellera de Justícia i Interior Salomé Pradas qui va decidir enviar l'alerta massiva als mòbils el 29 d'octubre a les 20:11 hores en el marc del comité de direcció del Cecopi, "format per la consellera i la delegada del govern". Així mateix, va contestar que l'execució d'esta decisió, és a dir, l'enviament del missatge al mòbil a través del sistema ES-Alert, la van fer dos funcionaris d'Emergències, "un redactor i un validador", els noms dels quals va facilitar a la justícia.
Però fa tot just una setmana, la magistrada va requerir novament a la Conselleria d'Interior i Emergències si va concórrer i es va integrar en el Cecopi “alguna altra autoritat”, a banda de les 29 persones i organismes que ja en formaven part el dia de la dana. Concretament, durant la convocatòria, a les 17:00 hores, fins a les 20:11 hores, quan es va remetre el missatge a través del sistema ES-Alert.
Ara, en la resposta del Consell a la sol·licitud del jutjat, la Generalitat indica que les úniques autoritats que van accedir al Cecopi des de les 16:00 hores fins a les 20:11 hores van ser el president de la Diputació, Vicent Mompó, i el diputat de Medi Ambient, Prevenció de Riscos i Desenvolupament Rural, Avelino Mascarell. I basa la resposta en les gravacions de les càmeres de seguretat de l'edifici de l'Eliana, on es fan les reunions.
En concret, la Generalitat explica que “el Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat (CCE) disposa, dins de les mesures de seguretat existents, d'un sistema de videovigilància (CCTV) amb diverses càmeres fixes i mòbils, tant a l'exterior com a l'interior de les dependències”. Afig que este sistema consta, així mateix, de “dos videogravadores —SAMSUNG SRD 1653D—, on s'emmagatzemen les imatges en temps real, les 24 hores dels 365 dies” i que, si bé la “sincronització de l'hora de les gravadores no és automàtica, sinó que la fa de manera manual el personal tècnic responsable”, eixa sincronització es va fer amb motiu del canvi d'hora oficial la matinada del 26 al 27 d'octubre del 2024.
Presidència va dir el novembre que Mazón va desplaçar-se al Cecopi "passades les 19:00 hores"
Una versió que contrasta amb la que va difondre la mateixa Presidència de la Generalitat el 8 de novembre. En aquell moment, fonts del Palau van informar que el dimarts 29 d'octubre Carlos Mazón va dinar amb la periodista valenciana Maribel Vilaplana i que després, a les 18:00 hores, es va dirigir a la seu del govern valencià, "des d'on continuava informant-se de la DANA a través de tot el personal de la Generalitat que estava presencialment en la reunió del Cecopi". Segons el relat de Presidència, no va ser "fins a les 19:00 hores passades", una vegada li van comunicar el risc del trencament de Forata (Iàtova), i el "canvi radical d'escenari, amb el perill que això suposava", que Mazón es va desplaçar al centre de comandament de l'Eliana, per a supervisar in situ tota la situació.