Educació anuncia un programa de reforç als centres educatius per a recuperar el temps no presencial
El conseller també anticipa un altre pla de nou milions perquè els ajuntaments puguen organitzar activitats extraescolars i esportives.
El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, ha apuntat que el seu departament ha buscat durant la crisi del coronavirus una resposta individualitzada per a cada àrea i necessitat concreta. Així, ha explicat a la Diputació Permanent de les Corts les diferents iniciatives i l’esforç per atendre l'alumnat, el món cultural i el sector esportiu. En aquest sentit, el conseller ha anunciat la posada en marxa el pròxim curs d’un programa de reforç als centres educatius, que vol recuperar el temps d’ensenyament no presencial.
Així mateix, Marzà ha explicat que treballen en un segon pla dirigit als ajuntaments perquè puguen organitzar activitats extraescolars i esportives. El pla tindrà una dotació de nou milions d’euros i, segons ha dit, les diputacions també hi podran participar.
El conseller ha evitat concretar dades de cara al pròxim curs i ha dit que no vol afegir incertesa a la situació actual. No obstant això, ha avançat que s’invertiran tres milions d’euros a garantir la seguretat als centres educatius.
Marzà ha detallat les nombroses línies de treball iniciades per a fer front a la crisi. Així, ha explicat, per exemple, la distribució de 14.000 tauletes tàctils, amb 2,8 milions d’euros d’inversió, fet que els converteix en l'autonomia que més dispositius ha distribuït en tot l’Estat. El conseller ha detallat que s’han repartit atenent criteris de necessitat. També s'han distribuït 1.700 ordinadors als centres educatius i ha anunciat que estan parlant amb un distribuïdor per a comprar més material i arribar a més estudiants.
El període d'admissió per al pròxim curs serà del 8 al 16 de juny
D'altra banda, ha anunciat que el període d'admissió d'alumnat per al pròxim curs escolar 2020-2021 serà del 8 al 16 de juny per a les etapes d'infantil i primària, i s'haurà de fer de forma telemàtica. No obstant això, ha assegurat que també s'habilitaran mecanismes perquè aquesta tramitació es puga fer de manera presencial, en el cas de les famílies que no tinguen accés a suports informàtics o internet.
Marzà ha asseverat que s'ha treballat en un model d'admissió per via telemàtica per a evitar l'elevada concurrència de persones en els centres educatius i garantir així la seguretat.
Reprogramació i més oferta
El conseller també ha explicat que, des de l’inici d’aquesta crisi, el Consell ha optat per no suspendre sinó reprogramar els esdeveniments previstos. Així, ha comentat que s’ha arribat a un acord amb les sales de cinema i els creadors dels diferents vessants de la cultura perquè hi haja més oferta cultural “quan es puga”. Aquesta programació la pagarà l’IVC i serà molt més àmplia que la prevista inicialment.
Marzà també ha assegurat que la Conselleria ha mobilitzat quatre milions més del que havia previst per al pressupost de Cultura per a acompanyar el sector, i que les ajudes als diferents camps de la cultura i les arts rebudes l’any passat enguany pujaran vora un 50%, entre altres coses.
L’oposició critica els interrogants sense resoldre en la compareixença de Marzà
L’oposició ha intercalat un to conciliador reconeixent les mesures de l’àrea de Marzà en aquests temps de dificultat, però no han faltat les crítiques al conseller. La portaveu de Vox, Llanos Massó, ha celebrat iniciatives com la beca menjador o el bo infantil, però ha instat a aplicar ajudes a les escoles infantils a més d’un pla alternatiu en cas que no es puguen obrir les portes el pròxim curs escolar. “S’ha de deixar de subvencionar la imposició lingüística i coses supèrflues”, ha continuat, mentre que ha defensat la protecció dels col·legis concertats, ja que al seu parer l’educació pública “no és capaç d’assumir els milers d’alumnes en el cas hipotètic que alguns col·legis concertats no pogueren obrir les portes”. “Potser vol vore’ls desaparèixer, espere que no”, ha dit.
La diputada de Ciutadans, Mercedes Ventura, ha tirat en cara que la gestió ha sigut “deficient” perquè no ha pogut traslladar de manera correcta la formació presencial a la formació en línia. Ha valorat “d’improvisació i en alguns de caos” la gestió, i ha asseverat que el pla Mulan no ha arribat a tota la comunitat educativa. La popular Beatriz Gascó, per la seua part, ha contestat que la conselleria “s’ha passat al bàndol de la propaganda”, i que obvia el que fet que encara no s’han pagat subvencions a entitats culturals, clubs esportius i federacions musicals. “Han aplicat pegats que no han solucionat els problemes dels estudiants”, ha afegit.