L'esquerra creu que l'última resolució judicial és "demolidora" contra Mazón i Vox qüestiona la instructora
El PP considera que la interlocutòria, que cita l'exconsellera Pradas i el número dos d'Emergències, hauria d'incloure també el president de la CHX
"Demolidora", "inapel·lable", "contundent", "irrebatible". És la col·lecció de qualificatius que han emprat este dimarts els dos partits que exerceixen l'oposició d'esquerres al Consell de Carlos Mazón per a referir-se a la darrera resolució emesa per la jutgessa de Catarroja que instrueix la causa penal oberta per a esclarir presumptes delictes d'homicidis i lesions imprudents durant la gestió de la resposta la dana. L'escrit, donat a conéixer ahir de vesprada, acorda citar l'exconsellera d'Interior Salomé Pradas i el seu número dos, l'exsecretari autonòmic d'Emergències Emilio Argüeso, perquè declaren com a investigats en la causa en una data encara per determinar. Mentre que el PSPV i Compromís entenen que esta decisió deixa en evidència l'actuació del govern de Mazón aquell fatídic dia, el PP deixa caure que troba a faltar la imputació d'organismes estatals que tenien informació relativa a la catàstrofe natural, referint-se a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) i l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet). Vox, exsoci del govern valencià i aliat habitual del PP a les Corts, secunda este plantejament i critica obertament les decisions adoptades per la jutgessa instructora.
Era inevitable que el ressò de la resolució judicial coneguda ahir sobre la dana sobrevolara la junta de síndics celebrada este dimarts a les Corts. L'última decisió de la magistrada Nuria Ruiz Tobarra, que centralitza la investigació sobre les responsabilitats penals de l'administració en la resposta a l'emergència, ha monopolitzat les intervencions dels síndics dels quatre grups parlamentaris representats en el parlament, encara que amb dos interpretacions diametralment oposades segons el bloc ideològic.
El PP no posa en dubte la diligència de la Generalitat el dia de la dana i deixa clar que Mazón és "el president de la recuperació". El síndic, Juan Francisco Pérez Llorca, ha aprofitat per a tirar dards als dos partits de les esquerres: "M'hauria agradat la mateixa contundència de [Joan] Baldoví quan eixien les resolucions contra [l'exvicepresidenta Mónica] Oltra. I el PSPV, què passa amb el fiscal general de l'Estat, Begoña Gómez o el germà de [Pedro] Sánchez?", s'ha preguntat. El també alcalde de Finestrat, que augura una instrucció "llarga", ha dit mostrar "respecte absolut" a la justícia i ha demanat no "traure les conclusions abans". Alhora, ha remarcat que "ni tan sols els damnificats estan contents" amb la interlocutòria de la jutgessa de la dana perquè l'han recorreguda per a demanar que comparega també com a investigat el president de la CHX, Miguel Ángel Polo.
Vox s'ha sumat per a arredonir este argument i ha posat la magistrada en el centre de la diana. El portaveu a les Corts, José María Llanos, ha qüestionat el paper de Ruiz Tobarra durant la investigació de la causa en considerar que, en la fase actual de la instrucció no hauria de fer "cap" valoració: "No té sentit que dicte resolucions prenent decisions que només corresponen al sentenciador. Un jutge instructor no ha de considerar res, sols recaptar proves". Algunes de les afirmacions que causen malestar en la formació d'ultradreta, arreplegades en diverses interlocutòries, són les que sostenen per exemple que la reunió del Cecopi es va convocar "amb molt de retard" o que l'alerta massiva a la població es va enviar "tard i mal".
L'oposició d'esquerres, en els antípodes, assevera que la jutgessa encerta en l'escrit i desmunta les tesis de la Generalitat i del president Mazón. Tant el PSPV com Compromís entenen que no l'ha citat com a investigat en el procediment perquè està aforat, i per això el repten a declarar voluntàriament, com ella li ha oferit, per a aclarir "d'una vegada per totes" què va fer aquella vesprada del 29-O, "on estava, amb qui, i per què va arribar [al Cecopi] a les 20:28" hores.
"Qui no declara, alguna cosa amaga, i sembla que Mazón té molt a amagar", ha resumit des del PSPV José Muñoz. Per als socialistes, el de Mazón és "un govern en descomposició" que està donant "els últims cops de cua". "Quan Salomé Pradas conte la veritat davant del tribunal, Mazón ja no podrà aguantar ni un minut més", ha considerat el síndic socialista, que ha lamentat també que "el final" del mandatari no arribe "perquè el PP assumeix la responsabilitat o perquè Feijóo el destitueix, sinó que una vegada més ve de mans dels jutges".
Molt dura contra Mazón ha sigut també la lectura de Compromís, que acusa el cap del Consell d'aprofitar-se de l'aforament per a evitar declarar en seu judicial i de voler treure rèdit econòmic mantenint l'estatus d'expresident. La coalició ha tornat a urgir el PSPV a presentar una moció de censura, com ve reclamant-li en les últimes setmanes, per a fer fora Mazón del govern valencià. Els socialistes, però, es mantenen ferms en l'argumentari dels darrers dies: insisteixen que la destitució del popular no està en les seues mans i passen la pilota a la direcció nacional del PP i a Feijóo. Li pressionen perquè intervinga, "com va fer en el seu moment Rajoy amb Camps".