El funcionari acusat d'aparaular el 'call center' d'Imelsa: "Soc víctima de la guerra creuada entre Benavent i el seu sogre"

Salvador Deusa defén la legalitat de la valoració tècnica de l'adjudicació i exculpa l'expresident de la Diputació de València, Alfons Rus, de cap mediació

L'excap de servei de la Diputació, Salvador Deusa, declara al tribunal en presència d'Alfons Rus i Marcos Benavent
L'excap de servei de la Diputació, Salvador Deusa, declara al tribunal en presència d'Alfons Rus i Marcos Benavent / À Punt NTC

Salvador Deusa, l'alt funcionari de la Diputació de València acusat de participar en el presumpte aparaulament del servei d'atenció telefònica d'Imelsa, dins la macrocausa Taula, ha negat la implicació i ha justificat la valoració tècnica de l'adjudicatària, Servimun, darrere de la qual la Fiscalia Anticorrupció creu que està Mariano López Sancho, l'exsogre de Marcos Benavent, qui aleshores era gerent de l'empresa. Al conflicte familiar entre els dos ha atribuït la imputació. "Soc víctima d'una guerra creuada entre sogre i gendre. Hi ha un conflicte creuat en què m'he vist embolicat i han dit que aquest va ser el lligam", ha explicat amb relació a la coneguda enemistat familiar, marcada pel divorci de Benavent i la divulgació de López Sancho dels àudios secrets d'aquest.

Deusa ha defés la legalitat i la transparència de les seues actuacions i s'ha reivindicat com a treballador públic: "Des de les meues concepcions polítiques crec en la funció pública i en els serveis públics", ha insistit. Cap de servei de Medi Ambient des del 2008 fins al 2014, és una peça clau en el procés, la tercera causa sobre Imelsa que arriba a la vista oral, ja que va fer l'informe de valoració tècnica i el seguiment ordinari dels primers mesos del contracte. El funcionari ha defés el sistema de puntuació emprat, en què, segons ha explicat, es van aplicar els mateixos criteris que en la contractació pública de la Unió Europea.

El detall de la valoració havia generat tensions amb el responsable jurídic, Enrique Grau, però Servimun era l'empresa millor valorada. I la mesa de contractació, ha destacat, va avalar els informes a favor de l'adjudicatària. "Es va pagar el mínim, el més beneficiós per a l'administració", ha destacat el funcionari, que ha recordat que fins i tot es va optar per un sistema de pagament mensual (i no únic) que va motivar les queixes de l'administrador de l'empresa, Fernando Palomares.

Servimun complia. Es va pagar el mínim, el més beneficiós per a l'administració

El plec de condicions porta la firma de Deusa i la del director general d'Imelsa. El cap de servei ha dit que la redacció era "molt exigent", i "Servimum complia". El resultat del concurs, ha dit, "va ser públic, publicat i transparent" i mancava de "cap clàusula excloent". Es presentaren set empreses, algunes "molt grans i amb gabinets jurídics més potents que el de la Diputació", però cap el va recórrer, ha destacat.

Així va arrancar el projecte qüestionat de contact center [Deusa ha destacat que és la terminologia més adient, perquè oferia més serveis que l'estrictament telefònic] amb què Imelsa va externalitzar l'atenció ciutadana per a gestionar desenes de milers de factures en diferents comarques pel servei de reciclatge. En seu judicial el cap de servei ha rememorat les misèries i els entrebancs per a posar en marxa el projecte, per la falta de formació, recursos i problemes informàtics si bé, creu, que amb qualsevol contracta haguera sigut diferent.

M'escorcollen, em tenen incomunicat i fan el més bàsic que és mirar-me el compte de correu

L'acusat, natural de Xàtiva com alguns dels acusats principals, ha negat cap relació d'amistat amb ells, fora de la coincidència puntual en festes o algun esdeveniment del municipi. La declaració ha llevat pressió sobre el també xativí expresident de la Diputació, Alfons Rus. Preguntat sobre la contractació ha respost que "a aquestes coses [el plec] no arribava o hauria d'arribar".

Deusa ha qüestionat la instrucció, per haver obviat presumptament el registre dels seus correus, que creu que beneficiaria la seua defensa. "M'escorcollen, em tenen incomunicat i fan el més bàsic que és mirar-me el compte de correu", ha dit. La revisió d'aquests missatges van quedar fora de l'auditoria interna de contractació encarregada per Imelsa a la firma Grant Thorton. Deusa ha advertit que el contracte va ser irregular de partida, ja que es va trossejar, i que l'informe resultant és "tendenciós, manipulat i incomplet", pel fet que en la seua opinió estava dissenyat per a "exculpar a uns i inculpar als que estàvem per allí".

També et pot interessar

stats