Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS

La Generalitat anticipa una nova línia d'ajudes a la compra de vehicles per a completar les del govern espanyol, "insuficients" i "irreals"

Mazón reclama a l'executiu central quadriplicar les aportacions, fins a arribar a 1.900 milions, i perdonar l'IVA

Vehicles amuntegats en un descampat a Paiporta / Jorge Zapata (EFE)

La Generalitat completarà les subvencions "insuficients i irreals" del govern espanyol per a la compra de vehicles a persones afectades per la DANA amb una nova línia d'ajudes "a fons perdut, sense burocràcia" que compensaran la pèrdua, amb independència de la voluntat de comprar un altre automòbil. Ho ha avançat el cap del Consell en una roda de premsa, després de reunir-se amb les patronals de fabricants i dels concessionaris. Segons Carlos Mazón, n'hi haurà prou de donar de baixa el vehicle i una declaració responsable del propietari per a sol·licitar l'ajuda, la quantia de la qual no ha concretat. Segons ha dit es treballa en "una partida extraordinària" que es tancarà en les pròximes setmanes.

El president ha insistit en la crítica a les ajudes a la renovació del parc mòbil pel govern espanyol. Segons ha anticipat, el Consell demanarà eliminar l'IVA per a l'adquisició de vehicles i que es quadrupliquen les ajudes compromeses, per a passar dels 465 milions anunciats pel govern espanyol a 1.898 milions, perquè "serà l'única manera d'arribar a tots".

Segons estimacions de la Generalitat, amb les quantitats actuals les ajudes "només arribaran a penes el 30 o 35% de les persones afectades" i donaran per a substituir tan sols 40.000 dels 120.000 vehicles afectats.

"Eixirà més a pagar que a rebre"

Adverteix Mazón que són "irreals". Primer perquè el màxim de 10.000 euros és inabastable per a la majoria d'usuaris, ja que només s'aplica a l'adquisició de vehicles elèctrics de 50.000 euros per als quals "no hi ha demanda".

I segon perquè segons raona, amb l'IVA i l'IRPF es poden quedar en no res. Completa l'acusació amb l'exemple següent: per a la compra d'un vehicle de combustió nou, d'uns 20.000 euros, es pagaran "com a molt" 5.000 euros, però l'IVA arribarà ja a 4.000 i si la subvenció s'ha de computar com a ingrés, en les declaracions per IRPF, en cas que es canvie de tram tributari "eixirà més car el que toca pagar que el que s'haurà de rebre".

Acusacions de "bloqueig" i "dilació"

El cap del Consell també ha denunciat un presumpte tap que estaria impedint que les ajudes arriben a la ciutadania. "És urgent que el govern espanyol permeta que el consorci habilite les assegurances perquè paguen els diners. En estos moments no ho poden fer, perquè el consorci, que depén del govern espanyol, els està acaparant. S'està produint un bloqueig i una dilació", ha assegurat. 

Negociacions amb el govern espanyol per a "flexibilitzar" el deute

Mazón ha confirmat que al llarg d'este dilluns la Generalitat haurà fet efectiu el pagament de 34 milions d'euros més, 23 d'ells com a part de la línia anunciada fa una setmana en suport d'autònoms i treballadors, altres 10 més d'ajudes a empreses i 600.000 en les subvencions al lloguer.

També ha avançat que la Generalitat treballa amb el govern espanyol per a flexibilitzar les condicions en els límits al deute, a fi de facilitar l'adaptació dels comptes autonòmics a les necessitats de la catàstrofe. Ha anticipat Mazón que s'estudia habilitar "línies DANA, de deute, pressupost, ajudes i inversions, al marge de la realitat pressupostària", les quals espera que prompte es concreten en resultats. 

DANA 2024 Mobilitat DANA Ajudes DANA

També et pot interessar