El govern espanyol aprova la bonificació de 20 cèntims al combustible i les mesures per als transportistes
La Comunitat Valenciana és la tercera autonomia on la rebaixa del carburant tindrà un major impacte, per darrere d'Andalusia i Catalunya
El Consell de Ministres ha donat llum verda a la bonificació mínima de 20 cèntims per litre de combustible per a tots els ciutadans, així com a la resta de mesures pactades amb els transportistes, com a part del pla de resposta a l'impacte de la guerra a Ucraïna.
En matèria de transports, aquest pla inclou una bonificació mínima fins al 30 de juny de 20 cèntims per litre o quilo de combustible, depenent de la mena de carburant, de la qual l'Estat assumirà 15 cèntims i les petrolieres un mínim de 5 cèntims.
Les petrolieres podran evitar el copagament d'aquests 5 cèntims si justifiquen que ja apliquen ofertes especials per davall del mercat.
Els tècnics del Ministeri d'Hisenda (Gestha) calculen que la rebaixa del carburant entre abril i juny per a tots els ciutadans que ha plantejat el govern espanyol tindrà un major impacte a Andalusia, amb 307 milions d'euros; Catalunya, amb un cost total de 292 milions d'euros, i la Comunitat Valenciana, amb 180 milions. D'aquest total, 135 milions seran per a l'Estat i 45 milions per a les petrolieres.
Ajudes directes als transportistes
Respecte a les mesures consensuades amb els transportistes, a més, s'ha aprovat la distribució d'ajudes directes. En el seu conjunt, el paquet als transportistes professionals ascendeix a 1.000 milions d'euros.
Les ajudes directes, que sumaran 450 milions d'euros, es traduiran en una quantia de 1.250 euros per camió, 950 per autobús, 500 euros per furgoneta i 300 euros per vehicle lleuger, que inclou taxis, VTC i ambulàncies.
Ampliació dels venciments dels crèdits ICO
D'altra banda, s'ha aprovat l'ampliació del termini de venciment de crèdits avalats per l'ICO fins a deu anys i la del període de carència en sis mesos. També es crearà una nova línia de crèdit avalada per l'ICO amb dotze mesos de carència.
Ajudes a l'abandó de la professió de camioner
Una altra de les mesures aprovades són l'ampliació del pressupost de les ajudes a l'abandó de la professió de transportista, que passa de deu a vint milions d'euros, o la devolució mensual, i no trimestral com fins ara, del gasoil professional.
Bonificació a les taxes en les línies marítimes
També s'ha inclòs una bonificació addicional del 80% a la taxa de vaixell i la taxa de mercaderies en les línies marítimes de connexió entre la Península i els ports extrapeninsulars pertanyents al sistema portuari de titularitat estatal.
Prohibició de la càrrega i descàrrega
Totes aquestes noves mesures se sumen a les ja aprovades pel Congrés, fruit de la negociació entre el govern i el CNTC al desembre, com la prohibició de les operacions de càrrega i descàrrega de la mercaderia per part dels conductors.
També la limitació a una hora del temps d'espera en les zones de càrrega i descàrrega, el reforç de la inspecció de transport, o l'obligació de revisar els preus dels contractes de transport si el preu del gasoil puja més d'un 5%.
Projecte de llei per a evitar treballar per sota del cost
Finalment, el govern s'ha compromés a presentar en un termini de quatre mesos un text de projecte de llei per a aplicar al sector del transport de mercaderies per carretera els principis de la llei de la cadena alimentària.
Això asseguraria una utilització justa de la subcontractació i la rendibilitat del treball en el sector, és a dir, que no es puguen contractar serveis de transport per davall del que costen.