El govern espanyol prorroga l'impost energètic per decret i aprova el mecanisme RED per a Ford
L’executiu de Sánchez fa l'últim Consell de Ministres de l'any, en el qual han donat també llum verda a l'extensió de les bonificacions del transport públic
El govern espanyol ha aprovat, en l'últim Consell de Ministres de l'any celebrat este dilluns, una bateria de mesures econòmiques entre les quals destaquen l'extensió de l’impost a les grans energètiques per al 2025, l'aplicació del mecanisme RED per a la planta de Ford a Almussafes, la pròrroga de les bonificacions al transport o la pujada de les pensions contributives un 2,8%.
Segons ha confirmat el president de l'executiu, Pedro Sánchez, que ha comparegut en roda de premsa per a fer balanç de l'any polític, s'ha donat llum verda a un decret llei que amplia per a tot el 2025 el gravamen temporal a les empreses energètic. Este pas s'ha fet per la via legislativa que té el govern espanyol, ja que ara mateix la coalició PSOE-Sumar no disposa dels suports parlamentaris suficients ni a dreta ni a esquerra per a convertir este impost en permanent. El PNB i Junts, socis d'investidura, ja han avançat diverses vegades que no secundaran un nou tribut als beneficis d'este sector oligopolístic, mentre que Podem ha dit que tampoc votarà a favor del decret perquè incompleix el pacte tancat amb els socialistes perquè el gravamen havia de ser definitiu.
En la compareixença, el president ha explicat que la norma introdueix "un incentiu fiscal" perquè les inversions estratègiques essencials per a la transició ecològica i la descarbonització es puguen deduir de l'impost.
Mecanisme RED
En una publicació en X, la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha confirmat que un altre dels assumptes damunt de la taula del Consell de Ministres ha sigut l'aplicació del mecanisme RED per a la factoria Ford d'Almussafes, una reivindicació del sector automobilístic i del govern valencià. La representant de Sumar ha dit que esta mesura s'adopta per a "salvar 3.000 llocs de treball" i en vista d'un futur "més sostenible" a la planta valenciana i de "millors drets laborals".
El mecanisme RED, inclòs en la reforma laboral del 2021, és —com els ERTO— una mesura de flexibilització i estabilització de l'ocupació que pot activar el Consell de Ministres per a un sector de l'economia o per un cicle temporal determinat. La factoria valenciana, pendent d'una reconversió cap al vehicle elèctric per a adaptar-se a una mobilitat més sostenible i verda, ha passat molts mesos d'incertesa pel futur de la plantilla. Ara, la ferramenta posada en marxa pel govern espanyol "evita acomiadaments massius", en paraules de la vicepresidenta Díaz, perquè s'aposta per la formació i la requalificació dels empleats i empleades, de manera que puguen adaptar-se als canvis en els seus llocs de treball o afrontar les noves demandes del mercat laboral.
Bonificació al transport públic
Segons havia anunciat la líder de Podem, Ione Belarra, este dilluns també s'ha aprovat el manteniment durant el primer semestre del 2025 de les ajudes al transport públic que han estat en vigor des de setembre del 2022. Per tant, continuarà la gratuïtat dels abonaments de Renfe per a Rodalia i la mitjana distància convencional sis mesos més.
Així mateix, es mantenen les bonificacions actuals per a algunes línies ferroviàries i la gratuïtat de les línies d'autobús competència de l'Estat per a viatgers recurrents, igual que els abonaments de transport a Canàries i Balears, i les ajudes directes per a promoure la rebaixa d’almenys el 50% del preu dels abonaments i títols multiviatge del transport col·lectiu urbà i interurbà.
El govern subvenciona la rebaixa del 30% del transport a les comunitats autònomes i les entitats locals que es comprometen a implantar i complementar els descomptes perquè, com a mínim, es reduïsca a la meitat el preu dels serveis de transport terrestre de la seua competència per a viatgers habituals.
Suspensió dels desnonaments per a col·lectius vulnerables
Una altra de les mesures que es manté per a tot el 2025 la suspensió dels desnonaments als col·lectius vulnerables, posada en marxa el 2020 per la pandèmia. Però no està confirmat que es prorrogue la garantia de subministrament d'aigua i energia als consumidors vulnerables, ni que modifique el calendari de reducció progressiva del bo social elèctric, que, si es manté en els termes actuals, se situaria el juliol del 2025 en el 35% per als consumidors vulnerables i en el 50% per als vulnerables greus.
Pròrroga dels pressupostos
Igualment, el Consell de Ministres ha aprovat el reial decret llei de pròrroga pressupostària, amb el qual s'ajusten alguns elements dels comptes del 2023 —que són els que estan actualment en vigor, ja que mai es van aprovar els del 2024— per a adaptar-les al pròxim exercici. L'extensió pressupostària és automàtica quan s'arriba a l'1 de gener sense uns comptes aprovats, però normalment és necessari fer alguns ajustos que poden ser des de temes tècnics —per exemple, per a eliminar la partida d'una obra que ja s'ha fet— fins a uns altres més polítics. En el cas de la pròrroga dels comptes del 2023 per al 2025, està descartada la pujada salarial per als empleats públics, que preveu començar a negociar-se al gener.
Pujada de les pensions del 2,8%
També sol aprovar-se abans d'acabar l'any la revaloració de les pensions, que per al 2025 serà del 2,8%, una pujada que es va calcular amb la dada de la inflació entre desembre del 2023 i novembre del 2024 i que s'aplicarà a les contributives i a les classes passives. La Seguretat Social encara no ha detallat quant pujaran les mínimes i no contributives que, d'acord amb l'última reforma de pensions, han de fer-ho més que la resta. També queda pendent l'alça de l'ingrés mínim vital. Així mateix, s’ha de prorrogar el salari mínim interprofessional actual a l'espera de la nova quantia que s'aplicaria posteriorment amb efectes retroactius des de l'1 de gener.
Ajudes a la compra de vehicles elèctrics
També estava pendent la continuïtat de les ajudes per a la compra de vehicles elèctrics i la instal·lació d'infraestructures de recàrrega, el denominat Pla Moves III, que en els termes actuals acaba el 31 de desembre.
Des de la patronal de fabricants de vehicles, Anfac, apunten que l'executiu de Sánchez estaria treballant per a donar continuïtat a les ajudes més enllà de final d'any i reclamen, a més, que es prorrogue la desgravació del 15% en l'IRPF per l'adquisició d'un elèctric, que acaba el 31 de desembre. En canvi, no sembla que s'estenguen més enllà de final d'any les rebaixes de l'IVA per als aliments bàsics ni de l'electricitat, que s'han normalitzat al llarg de l'any.