El govern espanyol assegura que el compromís amb Volkswagen és "total" i confia resoldre "adequadament" les diferències
La multinacional considera que les ajudes públiques previstes en el Perte del vehicle elèctric són insuficients i amenaça de renunciar a construir la gigafactoria de bateries a Sagunt
El pols que ha llançat Volkswagen al govern espanyol fa a penes 24 hores a propòsit de la gigafactoria de bateries elèctriques projectada a Sagunt continua generant reaccions aquest divendres. La multinacional automobilística amenaça d'abandonar el projecte si no rep les subvencions esperades per a escometre'l, de vora 700 milions d'euros. La resolució provisional del Ministeri d'Indústria es queda de moment en 167 milions, menys de la quarta part. Tot i això, encara està per saber-se la xifra definitiva del Perte en què s'inclou la construcció de la planta, el del vehicle elèctric, que hauria d'haver-se tancat fa tres setmanes.
Les negociacions estan en marxa i des de l'executiu liderat per Pedro Sánchez asseguren que el compromís amb el projecte de Volkswagen per a construir la fàbrica de bateries a Sagunt "continua sent total". La vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic, Teresa Ribera, ha volgut apagar el foc i ha assegurat que la proposta "té la màxima estima i respecte" per part del govern. Preguntada explícitament per la possible retirada de la multinacional, s'ha mostrat confiada a desfer el nus d'ací a poc i ha dit que "qualsevol qüestió que haja pogut sorgir es resoldrà adequadament" perquè la factoria "siga una realitat a Espanya com més prompte millor".
Fonts del grup alemany han assenyalat que esperaran a la publicació de la resolució definitiva de les ajudes del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC) per a analitzar si la xifra adjudicada és la suficient per a assegurar la viabilitat del projecte. "És possible que en un context de decisió complexa, obert, transparent i per a totes aquelles firmes que volgueren participar en el Perte VEC, puga estar havent-hi qüestions de matís que cal repassar i revisar de fons", ha apuntat la ministra Ribera.
Des del Consell contenen l'alé i segueixen amb preocupació la volantada de Volkswagen. Asseguren que continuen treballant, amb reunions tècniques i també polítiques, perquè el projecte de la planta de bateries s'execute tal com estava previst i puga començar a construir-se en el primer trimestre de 2023. La vicepresidenta, Aitana Mas, ha confirmat que el govern valencià "està completament alineat perquè la gigafactoria tinga cabuda a la Comunitat Valenciana" i donen pressa a l'executiu estatal perquè solucione "satisfactòriament" la qüestió. "Demanem al ministeri que accelere al màxim possible aquest tema perquè no aporta res generar més nerviosisme", ha assenyalat Mas.
L'oposició, per la seua banda, exigeix a la Generalitat i el govern central que facen tot el que calga per a retindre aquest important projecte per al territori. El president del PPCV, Carlos Mazón, ha demanat a Pedro Sánchez i Ximo Puig que "parlen, es coordinen i treballen per un esforç estratègic que és fonamental per a la Comunitat Valenciana" i ha oferit "tot el suport" del seu partit "sense fissures, si és per a fer les coses bé". La síndica en les Corts, María José Catalá, ha apuntat en una al·lusió als dos mandataris que el que vol veure el PP és "un president que lluita pel projecte i se'n va a Madrid i el lluita on ha de lluitar-lo, i un president espanyol que encara que siga per aquesta vegada es posicione amb els valencians".
Aquesta vegada, patronal i sindicats coincideixen en la polèmica. Des de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), el president, Salvador Navarro, comparteix la queixa de Volkswagen per la "gran burocràcia" que dificulta l'execució real dels Perte i critica que aquesta està "molt per davall del que hauria de ser". "Jo entenc que el govern replantejarà i la Generalitat farà tot el que puga perquè aquesta aposta continue sent un valor", ha destacat en Les notícies del matí aquest divendres. Per a l'UGT, els 700 milions que reclama Volkswagen són "raonables", tenint en compte que preveu fer una inversió total de 3.000 milions, segons ha indicat Ismael Sáez, secretari general d'UGT-PV.