La implantació de les zones de baixes emissions avança de forma desigual

A Alacant no hi haurà sancions, a València i Elx es redueix l’espai que ocuparà i a Benidorm entrarà en funcionament en proves al març

Un carrer d'Alacant en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

Amb el suport de Vox, el govern del partit popular a l'Ajuntament d'Alacant ha aprovat aquest dimarts els pressupostos municipals. Els més abundants de la història, però que suposen acceptar les esmenes plantejades pel partit liderat per Santiago Abascal. Entre altres, una que desmunta la zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat i elimina les multes als vehicles que incomplisquen la normativa

Així, finalment Alacant tindrà una zona de baixes emissions, però no se sancionarà a qui no la complisca. Una modificació en l’ordenança municipal que era una “línia roja” per a Vox si volien comptar amb el seu suport per a tirar avant els pressupostos, segons ha indicat en declaracions a À Punt la portaveu del partit al consistori, Carmen Robledillo. “Hem frenat les restriccions i els alacantins podran circular lliurement per la seua ciutat”, ha afirmat.

L'oposició critica que es buide l'ordenança de contingut i alerta que estan posant-se en perill inversions europees, ja que es van atorgar a la ciutat per a executar obres de millora i, si no es duen a terme, caldrà tornar els diners, explica el portaveu de Compromís, Rafa Mas. Per la seua banda, el portaveu de Podem, Manolo Copé, critique que es posen en risc els diners “per una aplicació ideològica” i recalca que només és qüestió de complir la llei. 

El projecte, al qual ha tingut accés À Punt, contempla dues zones de baixes emissions. Una exterior vinculada a la Gran Via i una interior al centre tradicional. En total ocupa prop de 800 hectàrees i 75 punts de control. Tot regulat en una ordenança que haurà d'estar aprovada abans de juliol, moment en què finalitza la moratòria que ha donat el govern central.

Un cas semblant el trobem a Elx. L'entrada de Vox al govern municipal de la ciutat del Baix Vinalopó també ha suposat la modificació del projecte inicial, que ha reduït la zona a la meitat. En aquest cas l'ordenança sí que contempla sancions, però l'equip de govern format per PP i Vox ja ha dit que no les farà efectives, ni s'aplicaran restriccions d'accés fins al 2049.

En canvi, a Benidorm (Marina Baixa) la situació és completament diferent. Des de fa uns anys, el nucli històric és només per a vianants i en el que es treballa és en una ampliació. Aquests dies s'està acabant la instal·lació de càmeres de control d'accés i els sensors ambientals i la previsió és que la ZBE comence a funcionar en proves a partir de març, dos mesos més tard que la previsió inicial anunciada al novembre.

El regidor de Mobilitat i Obres, Francis Muñoz, explica que amb l’ampliació de la ZBE no tindran cap problema ni residents ni turistes, ja que els hotels avisaran dels vehicles de visitants que necessiten accedir-hi per a arribar al seu allotjament i hi podran passar sense problemes. Així, en eixir de l’hotel, trobaran un entorn de vianants i “una ciutat amable, sense sorolls ni contaminació”, postil·la. 

A València, la ZBE correspon al barri de Ciutat Vella nord, que fins ara estava catalogat com a àrea de prioritat residencial (APR). Amb la nova normativa s’han relaxat les restriccions al trànsit atenent la demanda consensuada del veïnat, els comerços i alguns col·lectius com el faller, i s’han introduït modificacions com l’ampliació de la zona de càrrega i descàrrega, la instal·lació de dues parades de trànsit i la reconversió de la zona verda a la taronja.

Així, 31 de les 122 places verdes actuals passaran a ser taronja. La diferència entre una i altra és que la verda està reservada només per a residents, mentre que a la taronja poden aparcar també vehicles no residents, però només en l’horari de la zona blava i pagant el doble. 

El regidor de Mobilitat Ciutadana, Jesús Carbonell, expliquen que aquesta modificació es deu al fet que, fins ara, molts dels vehicles que sí que tenien autorització per a entrar-hi, després no podien aparcar. Residents, familiars, taxis i repartidors, amb permís hi podran entrar, no canvia res. Carbonell afirma que l’increment potencial d’usuaris en la zona APR és de només un 3%.

A la capital del Túria, la zona de baixes emissions sí que prohibeix entrar-hi els cotxes més contaminants, però només quan es detecten nivells màxims de contaminació. 

Les veus expertes consideren que donar resposta al requeriment europeu de baixes emissions només amb aquesta zona és insuficient perquè no tindrà l’impacte que estava programat per a quan la ZBE comprenia tota la ciutat, indica Edgar Lorenzo, investigador d’Emissions i Contaminació de la Universitat Politècnica de València (UPV).

A la UPV mesuren la qualitat de l'aire des del 2017 i la conclusió és que “en certes zones de la ciutat hi ha nivells de contaminació prou alts”, segons ha indicat en declaracions a À Punt el catedràtic José Vicente Oliver. Per això demanen més acció per part del govern municipal. A més, Lorenzo destaca que les ajudes s'han donat per a una àrea específica que ocupa tota la ciutat i només s'han implementat en una zona molt reduïda.

L'Ajuntament, per ara, manté els fons europeus destinats a la zona de baixes emissions i disposa fins al 30 de juny per a elaborar l'ordenança definitiva de baixes emissions que demana Europa.

La resta dels quinze municipis valencians que han d’implantar zones de baixes emissions per tindre més de 50.000 habitants, tal com marquen la normativa europea i valenciana, no ha informat encara de l’estat de tramitació de les seues respectives ordenances sobre el tema.

També et pot interessar

stats