L’ampliació del port divideix el Botànic i uneix l'oposició

Compromís i Unides Podem advoquen per paralitzar la reforma, però el PSPV aposta per una ampliació que revise els criteris de sostenibilitat. L’oposició advoca obertament pel projecte

Simulació de l'ampliació de la terminal nord del port de València
Simulació de l'ampliació de la terminal nord del port de València / Autoritat Portuària de València

L’ampliació nord del port de València, a la qual Ports de l’Estat ha donat llum verda en considerar que la declaració d’impacte ambiental (DIA) aprovada el 2007 no està caducada, no compta amb el suport unànime de les forces del Botànic.

Mentre que el PSPV aposta per dur a terme l’ampliació, encara que revisant els criteris de sostenibilitat perquè la infraestructura quede integrada en la ciutat, els seus socis de govern, Compromís i Unides Podem, defenen la paralització del projecte. En canvi, sí que hi ha unanimitat en l’oposició, i totes les formacions aposten per impulsar l’ampliació. 

El port pot donar servei perfectament a les demandes que té, i l'ampliació es projecta pensant en unes suposades necessitats de l'any 2030 Fran Ferri - Síndic de Compromís

Compromís ha manifestat que farà tot el que puga per a evitar l'ampliació “monstruosa” del port de València, per això la formació esgotarà "totes les vies necessàries", començant per la parlamentària. Així ho ha anunciat el síndic d’aquesta formació, Fran Ferri, que no troba "cap justificació econòmica" que avale la reforma del port perquè aquesta infraestructura "pot donar servei perfectament a les demandes que té", i les obres es fan pensant en "unes suposades necessitats" de l'any 2030, a pesar que "es tendeix cada vegada més a la desglobalizació i a la producció localitzada".

Preguntat per la possibilitat de derrocar el dic d'abric d’aquesta infraestructura comercial, Fran Ferri ha assenyalat aquest dimarts que "seria una qüestió que caldria pensar si finalment no es fa l'ampliació". Segons ha indicat, la regeneració de les platges del sud de la ciutat és una de les qüestions que més preocupa. Per a Ferri, "no té cap explicació ni coherència que un projecte basat en les normatives dels anys 90, ara no haja de tornar a presentar una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) per a veure si s'adapta a les noves normatives".

Volem una economia sostenible i ens estem jugant el futur de la ciutat de València Pilar Lima - Síndica d'Unides Podem

La mateixa oposició al projecte mostren des d’Unides Podem. Coincideixen amb Compromís en la necessitat de paralitzar l’ampliació del port. “Ens va la vida i la salut”, ha afirmat la síndica d’Unides Podem, Pilar Lima, que opina que dur a terme l’ampliació sense una nova DIA és "un pas arrere greu". 

Així mateix, la seua formació presentarà una iniciativa per a sol·licitar un informe tècnic de Ports de l'Estat que justifique el seu vistiplau a l’ampliació deixant en mans de l’Autoritat Portuària de València la continuïtat de l’ampliació de la terminal nord de contenidors. "Volem una economia sostenible i ens estem jugant el futur de la ciutat de València", ha manifestat la síndica de Unides Podem.

La postura dels socialistes és més permissiva amb aquest projecte. Manolo Mata, síndic del PSPV, aposta per l’ampliació del port, encara que compatibilitzant-la amb la sostenibilitat, perquè considera que l’impacte ambiental ja es va generar a la zona quan es va construir l’abric del port. En aquest sentit, el socialista aposta per una ampliació amb “emissions zero” i “sense cost ambiental”. 

És possible un port capaç de conviure amb la ciutat, amb la regeneració de les platges, amb un impacte visual mínim, un port amable amb la ciutat Manolo Mata - Síndic del PSPV

Per a aconseguir una reforma amb aquests criteris, Mata advoca per revisar les condicions d’eixa ampliació i ha remarcat que el projecte “té un plan mediambiental”. D’aquesta manera, el portaveu socialista creu que és viable un port més ampli, “capaç de conviure amb la ciutat”, que contemple la regeneració de les platges, amb un impacte visual mínim i, en definitiva, “un port amable amb la ciutat”. 

Per contra, les tres formacions de l’oposició veuen amb bons ulls l’ampliació de la terminal nord de contenidors. Ruth Merino, síndica de Ciutadans, considera que és compatible l’ampliació del port de València amb el compliment dels criteris tècnics i ambientals. En aquest sentit, la portaveu parlamentària de la formació taronja ha indicat que ja que “s’ha informat que no cal una nova DIA, el projecte ha de seguir avant”. Merino també s’ha mostrat partidària de la creació d’accés nord al port. 

Compromís i uns altres partits posen entrebancs a tot el que puga suposar una expansió de l’economia valenciana Ruth Merino - Síndica de Compromís

Per això, Merino ha instat a les administracions implicades a “accelerar els tràmits per a impulsar el projecte” perquè la Comunitat Valenciana no perda competitivitat. En opinió de la representant de Ciutadans, “Compromís i uns altres partits posen entrebancs a tot el que puga suposar una expansió de l’economia valenciana”. 

Per la seua banda, els populars han lamentat el “boicot” que, des del seu punt de vista, està fent el Botànic a l’ampliació del port de València. "Deixen de boicotejar les obres privades i públiques a la Comunitat Valenciana", deia el diputat Miguel Barrachina en referència a Compromís, Unides Podem i també al PSPV. A més, considera que és "un delicte de lesa pàtria fer que el port de TangerMed, al nord del Marroc, multiplique la seua capacitat mentre ací prohibim inversions privades".

És un delicte de lesa pàtria fer que el port de TangerMed, al Marroc, multiplique la seua capacitat mentre ací prohibim inversions privades Miguel Barrachina - Diputat del PP

Miguel Barrachina ha defés que l'ampliació del port és necessària, no només pels 5.500 llocs de treball directes i la inversió que suposarà, sinó també "per una qüestió ecològica", perquè, segons ha dit, el transport marítim contamina 60 vegades menys que el transport per carretera i deu vegades menys que el transport aeri. "Després ixen a queixar-se que Madrid aspira les inversions de l'Estat. Naturalment, perquè ací les rebutgem", ha ironitzat el diputat del PP. 

En la mateixa línia que Ciutadans i el PP s’ha pronunciat la síndica de Vox, Ana Vega, que creu fermament que s’ha d’ampliar el port perquè contribuirà a “generar ocupació i ampliar la riquesa de València”. Vega ha destacat que l’ampliació d’aquesta infraestructura comercial comporta 15.000 llocs de treball, que són molt necessaris en la crisi econòmica actual. 

L'ampliació del port genera ocupació i ampliarà la riquesa de València Ana Vega - Síndica de Vox

Per a Vega, amb el rebuig a l’ampliació del port, “l’esquerra la única cosa que fa és frenar el progrés i no permetre que València i la Comunitat Valenciana cresquen”, ha assenyalat. 

Ribó vol una DIA que solucione els problemes ambientals

“Jo no dic que no s’haja de fer, sinó que s’ha de fer un estudi d’impacte ambiental, que es diu DIA, que ha d’aportar solucions ambientals, perquè la ciutat no es pot veure maltractada”. És la postura que ha remarcat aquest dimarts l’alcalde de València, Joan Ribó, sobre l’ampliació del port de València. 

Segons l’alcalde, la reforma d’aquesta infraestructura marítima comporta tres problemes mediambientals “molt seriosos”, per als quals la declaració d’impacte ambiental hauria de proposar solucions. Es tracta dels “milions de metres cúbics” que requereix el projecte, de les alternatives per a la mobilitat de la ciutat i de l’àrea metropolitana i “del canvi climàtic i de la llei del canvi climàtic”. 

El veïnat demana diàleg

Pel que fa al veïnat, la Federació d'Associacions Veïnals de València ha exigit que es paralitze el projecte d’ampliació del port perquè hi haja un “debat seriós entre polítics i ciutadans per a analitzar quin model de port i de ciutat volem, i en el qual es posen sobre la taula totes les externalitats i efectes que tindrà l’ampliació als barris del Marítim i a les pedanies de Pinedo, el Saler i el Perellonet, així com a les platges, molt erosionades ja, fet que posa en risc seriós el parc natural de l’Albufera”, segons ha explicat la presidenta de l’agrupació veïnal, María José Broseta.

També et pot interessar

stats