Les línies del tramvia de Metrovalència tornaran a estar operatives dissabte
El conseller Martínez Mus explica que les obres d'urgència en les carreteres danyades, valorades en més de 2.600 milions, han permés recuperar connexions amb diversos municipis a l'Horta Sud
La xarxa de Metrovalència, clausurada des de dimecres passat a causa dels estralls de la DANA a la província de València, tornarà a funcionar progressivament a partir d'este mateix cap de setmana. La reobertura començarà dissabte amb les tres línies del tramvia (4, 6 i 8), a les quals s'unirà la 10 en el trajecte que uneix les parades d'Alacant i Natzaret. Inicialment, la represa d'estes quatre connexions estava programada per a dilluns, però s'ha avançat dos dies, segons ha anunciat este dijous el conseller de Medi Ambient, infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, en una compareixença per a fer balanç dels treballs escomesos per a recuperar les connexions de transport destrossades pel temporal.
Durant la intervenció, Martínez Mus ha recordat que el temporal va arrasar les instal·lacions de la seu central de l'empresa pública Metrovalència, al sud de València, considerades el "cervell" de la xarxa. Tant els tallers com les oficines patiren danys greus, mentre que el lloc de comandament va quedar totalment inoperatiu. Per tal de recobrar el servei de les línies de metro i tramvia, ja s'està construint a gran velocitat un nou centre d'operacions als tallers de Machado.
La posada en marxa del servei del metro serà gradual i es farà en tres fases, amb el tramvia com el primer objectiu. En una segona etapa es recuperaran les línies 1, 2, 3, 5 i 7 de Metrovalència en totes les parts que no presenten desperfectes significatius. Una vegada estiga operatiu el nou comandament a Machado, estes línies podran funcionar parcialment en els trams recuperats, per a la qual cosa el conseller ha fixat un horitzó temporal d'aproximadament un mes. En qualsevol cas, ha apuntat que este marge de temps s'intentarà "avançar", però sempre tenint en compte que la prioritat és garantir la "seguretat de les persones".
I ja per a llarg termini quedarà la recuperació completa de les línies 1,2 i 7 a partir de València Sud, les més damnificades. De moment, la conselleria no vol posar una data de represa del servei: "Hi ha molt de mal en vies i catenàries, no som capaços de dir quan estarà operatiu", ha lamentat.
Paral·lelament, el titular d'Infraestructures ha indicat que el seu gabinet ha habilitat díhuit línies d'autobús per a suplir el servei de Metrovalència i treballa amb Renfe perquè també establisca estos serveis en les línies de Rodalia que s'han quedat inutilitzables. En este sentit, ha reconegut que estes alternatives es van "improvisant" en funció de "com sorgeixen les necessitats". "Cal anar marcant parades o rutes segons les necessitats: hui tenim díhuit línies, algunes especialment importants com Paiporta-València i Picanya-València", ha exemplificat.
Reparacions en carreteres
Pel que fa a les carreteres, Martínez Mus ha apuntat que les obres d'urgència valorades en més de 2.600 milions d'euros d'inversió han permés recuperar ja la connectivitat en bona part dels municipis més afectats. Per exemple Picanya, Paiporta, Alfafar, Massanassa, Catarroja i Albal, ha enumerat. De les díhuit vies "greument" afectades per les inundacions, ja s'han completat actuacions per a recuperar la circulació en onze. El responsable de les infraestructures valencianes ha assenyalat que hi ha en execució dotze contractes d'emergència que contemplen obres per a reparar les carreteres i reconstruir i reforçar dotze ponts i dos passarel·les. La connexió amb Torrent a través de la CV-33, on hi ha dos viaductes molt danyats, quedarà per a una segona fase, ha puntualitzat.
Gestió dels residus
Sobre els danys en la xarxa de sanejament de les aigües residuals (Epsar), el conseller d'Infraestructures ha confirmat que el 80% de les 122 depuradores i col·lectors afectats per les inundacions ja "funcionen perfectament". Ha recordat que els desperfectes més "crítics" es concentren en 28 instal·lacions ubicades entre Xest, Xiva, Riba-roja de Túria i Torrent.
Així mateix, ha assenyalat que els operaris retiren cada dia 2.500 tones de residus i deixalles dels carrers a les localitats més afectades per la DANA, una tasca vertebrada en el marc d'un pla de xoc actiu des d'esta setmana per a coordinar les tasques. Segons ha aclarit, de dia s'extrauen les escombraries dels nuclis urbans i es depositen durant la jornada en camps i pedreres habilitades com a depòsits temporals. Ja de nit es traslladen als centres de tractament de residus per a gestionar-ho adequadament.