Mazón avança una actualització exprés de l'estudi autonòmic per a soterrar el pas a nivell d'Alfafar

El president valencià exigeix al ministre Óscar Puente que es prenga "seriosament" el "drama" d'un punt negre ferroviari que s'ha emportat la vida d'una setantena de persones

Pas a nivell d'Alfafar

Alfafar no pot esperar més. Veïnat i Ajuntament reclamen solucions per al punt negre en què s'ha convertit el pas a nivell del municipi, possiblement el més perillós d'Espanya i en el qual han mort 77 persones des que el posaren en marxa, segons els càlculs oficials. Les barreres fallen sovint i obliguen la Policia Local desplaçar-se tan prompte com poden a l'encreuament ferroviari per regular el trànsit i evitar nous atropellaments.

Fa dècades que el veïnat d'Alfafar i altres pobles pròxims, com Benetússer i Sedaví, demanen a Adif (l'administrador d'infraestructures ferroviàries) la supressió d'un punt que han batejat com el pas de la vergonya. El govern valencià s'ha sumat aquest dijous a aquesta reivindicació i ho ha volgut escenificar amb una visita institucional al màxim nivell. El president mateix, Carlos Mazón, s'ha desplaçat fins a aquest punt negre per a interpel·lar públicament i directament el màxim responsable del soterrament de les vies, el ministre de Transports, Óscar Puente. Així mateix, ha anunciat que el Consell aprovarà de manera exprés una actualització de l'estudi que la Generalitat va elaborar el 2001 per a emprendre l'eliminació del pas a nivell i li ho enviarà per carta al Ministeri per accelerar el projecte.

Residents i alcaldes dels ajuntaments més afectats han aprofitat la visita de Mazón per a tornar a demanar més compromís amb una actuació a què el govern espanyol es va comprometre al maig, però no acaba de materialitzar-se. El mes passat Adif va instal·lar mesuradors per a comptabilitzar el trànsit ferroviari que creua el pas, un estudi que encara està en marxa. La iniciativa és sols un pas preliminar per a la supressió d'aquest punt negre, que està enclavat al nucli urbà d'Alfafar i suporta diàriament vora 250 trens, perquè per ací passen tots els combois de rodalia provinents de Gandia i de Xàtiva, així com els regionals que venen de les comarques del sud i, fins i tot, alguns de llarg recorregut procedents de Madrid. A aquest trànsit s'afigen els prop de 1.400 vehicles que el creuen cada dia i els 4.000 vianants que el travessen a peu.

Sols en l'últim any han mort atropellades quatre persones en aquest encreuament, totes de menys de 60 anys. L'última, la nit anterior al dia de la loteria de Nadal. "Estava tota Espanya celebrant la Grossa i nosaltres de soterrar", ha ironitzat el cap del Consell. Mazón, que ha remarcat que l'executiu autonòmic no té competències per a iniciar les obres reclamades per la ciutadania, ha lamentat "l'abandonament" a què sotmet el govern espanyol la Comunitat Valenciana, especialment en un punt "no negre, sinó ja dramàtic". "No es pot consentir", ha insistit.

Per això, el dirigent del PP s'ha dirigit directament al ministre socialista Óscar Puente, responsable del ministeri al qual està adscrit Adif. "L'interpel·le perquè es prenga seriosament l'assumpte. Si de veres vol solucionar coses, aquesta és la primera que ha de fer de manera urgent. Açò és un drama que ja no pot tindre cap demora més, una situació abominable", ha prosseguit. La Generalitat s'ha compromés a posar a disposició de l'executiu espanyol l'actualització del projecte per a soterrar les vies i acabar amb el pas a nivell d'una vegada per totes. "És soterrament o drama", ha sentenciat.

La plataforma veïnal sorgida en l'any 89 per a reclamar solucions a aquesta problemàtica ha arribat a arreplegar 30.000 firmes. A pesar del compromís de l'executiu de Pedro Sánchez per a eliminar el pas a nivell, els afectats pensen que no s'avança prou en un problema en què també afecta el soroll generat pels trens i de les sirenes del pas a nivell.

També et pot interessar

stats