La ministra de Transports, sobre l'incendi de Begís: "Ni Adif ni Renfe" van rebre notificació d'incidències a la via
La ministra explica en la comissió de transports, mobilitat i agenda urbana l'incident del tren de Caudiel en l'incendi de Begís, on van resultar ferides quinze persones
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat que ni Adif ni Renfe van rebre informació sobre l'incendi de Begís (Alt Palància) ni de la situació de la via per la qual circulava el tren en el qual van resultar ferides unes quinze persones, així i tot "les empreses van complir amb els protocols per a situacions d'emergència". Raquel Sánchez, ha defensat que Renfe i Adif van actuar en l'incident del tren a l'incendi de Begís segons els protocols existents i que no tenien notificació de l'evolució de l'incendi declarat a Begís (Alt Palància). "La primera comunicació que Adif rep sobre complicacions en la circulació per incendi ve de la maquinista", ha remarcat. "Els fets estan sota investigació judicial i tots hem de ser cautes. El que sí que puc dir és que, amb la informació disponible, tant Adif com Renfe compliren amb els protocols establerts", ha resumit durant la seua intervenció.
Durant la seua compareixença en comissió, Sánchez ha remarcat que la notificació de la incidència pot procedir de diferents fonts, entre elles dels cossos i forces de seguretat de l'Estat o de les diferents administracions, cosa que no va ocórrer. Sánchez, en tot cas, ha afegit, que el ministeri treballa en l'anàlisi dels fets per a extraure lliçons i punts de millora. Durant els pròxims dies, ha mencionat, entre altres iniciatives, que es mantindrà una reunió en la Generalitat sobre aquests temes i també estudiaran com reforçar la informació als usuaris per a evitar situacions de confusió. En diversos moments, la ministra ha tingut paraules per als afectats i ha lamentat els fets.
Relat dels fets
Durant la compareixença la ministra ha explicat que Adif va autoritzar l'eixida del tren des de València "perquè no tenia coneixement de cap incident a la via en la zona". En el moment de la incidència hi havia 49 persones al tren. "Al voltant de les 17:54 hores la maquinista va detindre el vehicle perquè va observar una intensa pluja de cendres i fum", ha relatat. La maquinista va contactar amb el Centre de Regulació del Trànsit per a preguntar si hi havia algun incendi en les proximitats i li van respondre que no s'havia rebut cap informació al respecte. En tot cas, la professional va veure flames i va comunicar que canviaria de cabina i anava a retrocedir. El moviment va ser autoritzat.
En el procés de canvi de cabina es van produir a l'interior del tren en "situacions lògiques i comprensibles de tensió i alarma" perquè diversos passatgers volgueren abandonar-lo, el que finalment feren, tot i que la maquinista va informar que anava a iniciar el retrocés del vehicle. En tirar alguns viatgers dels frens d'emergència es va activar el fre automàtic, el que va suposar un retard perquè la maquinista va haver de rearmar el tren per a reprendre la marxa. I quan es va reiniciar, es va fer arreplegant les persones que corrien prop de la via, algunes amb cremades de diversa consideració. Una vegada a Caudiel, els ferits foren atesos allí. El balanç: quinze ferits.
Sense danys materials
Sánchez ha explicat que el tren afectat no va patir danys excepte la finestra trencada pels passatgers al tercer cotxe i alguns danys estètics, en alguns pictogrames, i que els sistemes de ventilació i climatització "funcionaren correctament".
La maquinista, que també va ser atesa per inhalació de fum, està de baixa laboral, ha puntualitzat. La ministra també ha dit que Adif manté el contacte amb els ferits i presta assistència psicològica a tres viatgers.
Crítica a la falta de personal
L'oposició ha criticat, entre altres, l'absència d'interventors en aquests trens. Ha criticat també que es preste més atenció a l'AVE i no als trens de mitja distància. El diputat per Terol, Tomás Guitarte (Grup Mixt), ha proposat que es faça una reforma per a corregir el traçat i eliminar corbes perquè siga una línia del segle XXI i no de segles passats. La necessitat de reforçar el personal de les línies de mitja distància ha sigut una de les peticions més reiterades. També ha sigut general el reconeixement al treball de la maquinista.
Pel PP, Óscar Clavel López ha fet una crítica més general i ha dit que l'incendi de Begís s'hauria pogut evitar si s'haguera netejat el bosc. Clavel ha dit que la via va patir anteriorment incendis en diversos punts perquè no estan nets els voltants d'aquesta. "El tren mai degué eixir de València", ha remarcat.
El diputat per Alacant Juan Ignacio López-Bas, de Ciutadans, ha recordat que hi ha diverses versions dels fets, inclosa la que ha explicat la ministra al Congrés. López-Bas també ha lamentat que la maquinista estiguera sola en una situació tan complicada. El diputat ha dit que sembla que hi va haver falta de coordinació, un deficient manteniment de la infraestructura en un territori que patia un incendi des de 48 hores abans dels fets.
Per la seua banda, Joan Baldoví, de Compromís, ha remarcat la falta de comunicació entre els serveis d'emergències, Renfe i Adif. Baldoví ha dit que l'actuació de la maquinista va evitar danys majors. I ha apostat també per dotar d'interventors aquestes línies de mitja distància.