Directes
Ara en la televisió
A LA SACA
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR (reemissió)

Política Territorial destinarà 248 milions d’euros a infraestructures, un 50% més que enguany

Rebeca Torró ha destacat el compromís del Consell amb el canvi de model de mobilitat cap a un més públic i menys contaminant

La consellera Rebeca Torró, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró, ha destacat la inversió destinada a millorar les infraestructures públiques dins dels pressupostos generals de la Generalitat per al 2023. En total, s’hi destinaran 248 milions, un 50% que en l’exercici del 2022, i "un de cada dos euros anirà a la província d’Alacant", ha subratllat la consellera.

Com ja va dir en la presa de possessió, Torró aposta per incrementar les infraestructures i obres públiques per continuar reactivant l’economia. Els objectius d’aquest programa, ha indicat, comprenen la vertebració territorial basada en infraestructures de mobilitat sostenible, la conservació i manteniment de les infraestructures i la millora de la seguretat en les xarxes.

Per això s’ha incrementat la despesa dirigida al manteniment d’infraestructures de carreteres de 100 milions a 135 milions d’euros. A més pràcticament es triplicaran els fons destinats a la construcció de noves carreteres fins a arribar als 61 milions d’euros, algunes d’elles ja en marxa i altres en procés de licitació. 

Canvi en el model de mobilitat

Torró també ha donat importància al programa de planificació, transport i logística que busca connexions ferroviàries en bones condicions i que, des de fa uns anys, és el programa amb més recursos de la conselleria. Una inversió que segons la consellera "demostra clarament el canvi de model de mobilitat que defensa el Consell", passant d’una mobilitat en què predominava la carretera i el vehicle particular a una en què la gent cada vegada utilitza més els transports públics col·lectius, que són menys contaminants que el vehicle privat. Dins d’aquesta partida pressupostària ha valorat positivament la posada en marxa de la targeta SUMA, que uneix tot el transport de l’àrea metropolitana de València en un sol títol i la disminució de 6 a 3 zones del Tram d’Alacant, dues mesures que s’han traduït en un augment dels usuaris. A més, ha recordat que s’està treballant en l’ampliació de la targeta SUMA a tot el servei de rodalia de València i Castelló.

Més de 300 milions per a Ferrocarrils de la Generalitat

Pel que fa als organismes i entitats adscrits a la conselleria relacionats amb el transport terrestre, Torró ha posat l’accent en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), la més gran de totes, que s’espera que done servei a més de 75 milions de viatgers i viatgeres el 2023. Aquesta entitat, responsable de la gestió de Metrovalència i el Tram d’Alacant, rebrà una dotació global de 320 milions, que es traduiran en més quilòmetres de ferrocarril (com les línies 10, 9 i L9 entre Dénia i Benidorm), la remodelació de ponts (destacant els de l’Algar i el Mascarat a la Marina Baixa) i obres de connexió (entre les quals es troben les del carrer Alacant i Xàtiva a València i les estacions d'Estels amb Renfe a Alacant). També es posaran en marxa nous baixadors i es renovaran o suprimiran alguns passos a nivell.

Amb totes aquestes actuacions, diu Torró, el Consell està fent "un gran esforç per millorar el transport públic" destinant més de 200 milions d’euros a gratuïtat i rebaixa de preus, ampliant la xarxa de transport públic o incrementant les ajudes per al transport públic a demanda a les zones despoblades, entre d'altres. 

L'oposició lamenta la realitat d'Alacant

El diputat del Partit Popular, Miguel Barrachina, ha descrit la distribució territorial dels pressupostos que afavoreix la província d’Alacant com una “compensació merescuda davant un castic immerescut” que l’ha deixat, per segon any consecutiu, com la província amb menys inversió per habitant. Es tracta, segons diu, d’una humiliació presupostaria de Pedro Sánchez a Alacant que paguen les seues germanes Castelló i València, perquè uns diners que ja eren de la Comunitat Valenciana hauran de compensar el “dany” fet pel socialisme nacional que el socialisme autonòmic no ha pogut evitar. 

Per la seua banda, la diputada de Ciutadans Mamen Peris ha retret la consellera que el Consell s’haja apujat el sou un 4% —un 6% en dos anys— i li ha preguntat per què no va votar en contra d’aquesta pujada. Des de Vox, el síndic Miguel Pascual ha afirmat que el 2023 cada valencià pagarà 430 euros més en impostos per a aconseguir els ingressos per a dur a terme els pressupostos i ha acusat el Consell d’incloure-hi ingressos ficticis.

També et pot interessar