El PSPV alerta del “risc” de perdre fons europeus per no definir la ZBE a Alacant

La portaveu en l’Ajuntament, Ana Barceló, acusa l’equip de govern de desistiment per a definir-la

Imatge d'arxiu de l'Ajuntament d'Alacant
Imatge d'arxiu de l'Ajuntament d'Alacant / Shutterstock

La portaveu del PSPV en l’Ajuntament d’Alacant, Ana Barceló, ha acusat l’equip de govern del consistori de desistiment per a definir la zona de baixes emissions (ZBE) i ha alertat del “risc” de perdre fons europeus “en cas d’incomplir amb els compromisos”.

Així s’ha expressat aquest dimecres Barceló en un comunicat en què ha advertit que la ciutat entra “en temps de descompte” i ha retret a l’alcalde, Luis Barcala, que “no ha volgut informar ni l’oposició ni la ciutadania sobre el mapa de la zona de baixes emissions”. 

En aquest sentit, ha apuntat que la ZBE “s’ha d’implantar a Alacant i el compliment és obligatori” perquè l’Ajuntament ha rebut 15 milions d’euros per a executar projectes emmarcats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliències del Next Generation EU. 

En la mateixa línia, el regidor socialista Raúl Ruiz ha alertat que Alacant triplicarà els límits de contaminació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) si el PP no defineix en els pròxims tres mesos la ZBE. Concretament, segons l’informe d’avaluació de qualitat de l’aire a Espanya, publicat recentment pel Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Democràtic, la ciutat d’Alacant ha incrementat les emissions de partícules PM 2,5 un 30% des del 2018, “amb el PP al capdavant de l’Ajuntament”. 

El socialista també ha assenyalat que, segons les xifres de l’informe, durant l’etapa de govern de Barcala només va haver-hi un lleu descens d’emissions durant el confinament, i la resta del temps la ciutat ha continuat incrementant la contaminació de partícules sòlides suspeses en l’aire amb un diàmetre inferior a 2,5 nanòmetres. Aquestes són les més perilloses, perquè accedeixen al torrent sanguini. 

Atesa aquesta situació, el Grup Municipal Socialista ha exigit al govern del PP que “desbloquege” la mesa de la mobilitat i que explique en eixe fòrum a les associacions i agents socials com implantarà la seua zona de baixes emissions per a afrontar aquest escenari. 

Així mateix, ha lamentat que la mesa hauria de reunir-se cada tres mesos, però què l’alcalde li ha donat l’esquena des que en l’any 2021 la va convocar per última vegada. En aquest sentit, ha censurat el “bloqueig sistemàtic” a la participació i la “manca de seguiment i transparència” municipal amb la qualitat de l’aire. A parer seu, fan més necessari que mai reunir la mesa de la mobilitat d’Alacant i que es definisca la configuració de la ZBE, “que Barcala ha amagat des que la va anunciar”.

La capital de l’Alacantí no és l’única ciutat valenciana obligada a implantar la zona de baixes emissions que encara no l’ha posat en marxa. De fet, cap dels quinze municipis que han de fer-ho ha aprovat els tràmits, segons una aplicació que ha llançat el Ministeri de Transició Ecològica que permet veure l’estat de la implantació de les ZBE en cada ciutat. 

La llei de canvi climàtic obliga a implantar aquesta mesura per a fomentar la mobilitat verda en totes les ciutats de més de 50.000 habitants i les de més de 20.000 que superen certs nivells de contaminació de l’aire abans del començament de 2023, però només un 11% dels municipis que han d'implantar aquestes zones ho han fet.  

També et pot interessar

stats