Puig advoca per equilibrar sostenibilitat i ocupació en l'anul·lada ZAL del port
Compromís pressiona i presenta a les Corts una proposició no de llei per a tornar el projecte al punt d'inici
El nou contratemps judicial a la ZAL, la zona logística del port València, torna a dividir el Botànic. El president de la Generalitat, Ximo Puig, deixa la decisió en mans de l'Advocacia de la Generalitat, mentre que els socis del Botànic exigeixen posar el punt final al projecte. El PP considera que el projecte és "irrenunciable" i des de l'Autoritat Portuària alerten que hi ha en joc 1.500 treballs.
El cap del Consell ha advocat per equilibrar sostenibilitat i treball i pensar en l'interés general a l'hora de prendre una decisió sobre la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del port de València, urbanitzada des de fa temps.
Puig s'ha pronunciat així en ser preguntat per l'anul·lació, per part del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), de la resolució per la qual es va aprovar definitivament el Pla Especial de la ZAL.
Ha reconegut que si la decisió sobre l'existència de la ZAL es prenguera en aquests moments, no es faria en les mateixes condicions, i alhora ha recordat que la Generalitat és favorable a la inversió empresarial per a crear ocupació i abordar la transició energètica.
Puig deixa la decisió en mans dels serveis jurídics per a evitar la confrontació directa amb els socis de govern. Mentrestant, Compromís pressiona i ha presentat a les Corts una proposició no de llei per a tornar el projecte al punt d'inici.
Ribó: "Ja n'hi ha prou"
L'alcalde de València, Joan Ribó, ha demanat a la Generalitat "que no recórrega" i "accepte la sentència" que anul·la el pla especial de la zona d'activitats logístiques (ZAL) del port de la ciutat.
"Crec que ja n'hi ha prou" ha dit el primer edil, al mateix temps que ha considerat que "és molt important acceptar la legalitat urbanística". Segons ha dit, "en aquests moments els terrenys de la ZAL, segons sentència judicial, són espai agrícola protegit".
Ribó ha considerat que "s'ha d'anar per la reversió", però ha apel·lat "a estudiar què es pot fer amb uns terrenys que són moltes hectàrees i que poden ser elements fonamentals per a la ciutat de València, per a la seua connexió".
Preguntat per si la resolució sobre la ZAL és un suport a la posició de Compromís, que es mostra contrari a l'ampliació del port de València i a favor d'una nova declaració d'impacte ambiental, Ribó ha al·ludit al refranyer i ha dit: "Quan la barba del veí veges pelar, posa la teua a remullar".
Robles: "La temperatura de la ciutat pujarà cinc graus"
Compromís ha instat el Consell a no recórrer contra la sentència i demana "iniciar un procés de diàleg per a definir els usos públics d'aquests terrenys. Així ho ha anunciat la síndica de Compromís, Papi Robles, que ha defés que "revertir" aquesta zona a espais naturals "no és tan difícil" tenint en compte que "no hi ha edificis construïts".
Robles considera que els terrenys per a actuacions logístiques es poden buscar fora de València, i ha proposat com a opcions els de Sagunt, que "ja té preparat el desenvolupament" a Parc Sagunt, o Riba-roja.
Per a la síndica, l'espai que ocupa la ZAL de València és "indispensable" perquè "la temperatura a València no acabe pujant cinc graus més" i a més és l'"última connexió de la ciutat amb l'Albufera".
"L'espai que ocupa la ZAL de València és indispensable perquè la temperatura a València no acabe pujant cinc graus més i a més és l'última connexió de la ciutat amb l'Albufera"
María José Catalá: "És irrenunciable"
La portaveu del PP a l'Ajuntament de València, María José Catalá, ha assegurat que la zona d'activitats logístiques del port "és irrenunciable". Considera que el recinte portuari "requereix una zona logística" i ha censurat que es posen "pals a les rodes" del "progrés de la ciutat".
Aurelio Martínez: "És un projecte sostenible amb 1.500 ocupacions"
El president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, ha explicat que els serveis jurídics estan estudiant la sentència per a determinar "quins són els passos que cal seguir".
A més, ha lamentat que hi haja qui "s'alegre" de la suspensió d'aquest projecte quan van traure pit per l'arribada de la gigafactoria Volkswagen, ja que es tracta d'un pla "mediambientalment sostenible" que generarà "1.500 llocs de treball", amb contractacions de persones del barri de Natzaret.
És la tercera sentència contra la ZAL, després de vint-i-quatre anys de lluita veïnal, que no van evitar expropiacions a la Punta i la seua pràctica desaparició. Són 72 hectàrees de terreny que passaren de poble a zona d'activitats logístiques del port. Un projecte recuperat el 2018 per la Conselleria de Territori, en mans del PSPV.