Renfe mantindrà durant un any la parada a Atocha de quatre AVE procedents de la Comunitat Valenciana

Seran dos d’anada i tornada a València-Castelló i dos a Alacant-Oriola-Múrcia

Un AVE a Atocha
Un AVE a Atocha en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat Renfe a mantindre la parada a Atocha de quatre AVE diaris que hi arriben de la Comunitat Valenciana i Múrcia en compte de parar a l’estació de Madrid-Chamartín-Clara Campoamor, com farà la resta, després d’estudiar la proposta presentada per Adif. 

Els acords marc signats entre maig de 2020 entre Adif Alta Velocitat (Adif AV) i Renfe Viatgers, Iryo i Ouigo, establiren la capçalera de l’anomenat corredor de llevant a l’estació Madrid-Chamartín-Clara Campoamor tan prompte com finalitzaren les obres que ho feren possible. Així, des del 13 de setembre de 2022, els serveis de la Comunitat Valenciana i Múrcia operen des d’aquesta estació. 

El canvi va generar crítiques tant al nostre territori com a Múrcia, ja que l’estació d’Atocha és més cèntrica, acurta el trajecte i té més connexions amb altres línies de tren i altres trens que la de Chamartín. El Consell a través del conseller d'Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, va demanar a Adif una reunió per a explicar-los la situació i el punt de vista dels valencians i valencianes. Fruit de les negociacions en què —a més del president Ximo Puig també van participar els presidents provincials de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) i el president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Juan Riera—, es va aconseguir el compromís d’Adif a estudiar que els trens de major afluència provinents de la Comunitat Valenciana tornaren a arribar a Atocha

Així, Adif va proposar a les tres companyies mantindre Atocha part dels serveis diaris a la Comunitat Valenciana: dos d'anada i tornada entre Madrid i València, que es prolongarien fins a Castelló, i dos entre Madrid i Alacant, que continuarien fins a Oriola i Múrcia. Renfe va acceptar la proposta d'Adif i el gestor ferroviari va sol·licitar a la CNMC que aprovara la modificació de l'acord marc de Renfe Viatgers, cosa que ara ha aprovat definitivament.

Adif bonificarà els trànsits des de Chamartín

No obstant això, Renfe només podrà mantindre els serveis des d'Atocha durant un any i no els dos que va sol·licitar. Pel que fa als nous operadors —Ouigo des del 7 d'octubre i Iryo des del 16 de novembre—, ofereixen el viatge Madrid-València des de Chamartín i cap a mitjan 2023 també oferiran el trajecte Madrid-Alacant, però sense parada a Atocha.

La CNMC considera que modificar l'acord marc entre Adif i Renfe és beneficiós per als viatgers, perquè permet triar entre les dues principals estacions de la ciutat i millorar la competitivitat del tren enfront del transport per carretera, molt utilitzat per a aquests trajectes.

A més, Adif bonificarà els trànsits des de Chamartín mitjançant els cànons ferroviaris per a incentivar el seu creixement, en considerar que l'estació d'Atocha podria ser més atractiva i llevar viatgers de Chamartín, en un moment en què comença a haver-hi competència en la línia que arriba fins a la Comunitat Valenciana i Múrcia.

També et pot interessar

stats