Transports no troba irregularitats en les contractacions que menciona Aldama
El Ministeri ha analitzat contractes d'Adif i de Carreteres sense rastre de comissions il·legals a l'exministre Ábalos
El Ministeri de Transports ha analitzat en dos informes els contractes de què va parlar Víctor de Aldama davant del Tribunal Suprem al voltant del gestor de la infraestructura ferroviària, Adif, i de Carreteres, i no ha trobat cap signe de pagament de comissions il·legals a l'exministre José Luis Ábalos.
El document sobre Adif assenyala que ha estudiat la totalitat dels expedients de contractació d'obres i serveis de la mateixa Adif i d'Adif AV de juny del 2018 a juliol del 2021, que estan afectats en la documentació que Aldama va entregar en el Suprem.
Assenyala que en tres dels epígrafs destacats com a "potencial gestió irregular", concretament en la línia d'alta velocitat Valladolid-Burgos-Vitòria, en les inversions en línies en explotació i en la renovació de l'estació de Valladolid - Campo Grande, "no s'ha iniciat ni ha finalitzat cap expedient de contractació durant el període temporal investigat".
Dels 220 contractes d'Adif, només sis quadren amb els criteris de selecció i es van descartar perquè estaven dins d'un acord marc d'un dels contractes de manteniment, i a més la tramitació es va fer fora del període temporal investigat. De la resta de contractes d'Adif no són adjudicatàries cap de les empreses que assenyala Aldama, diu l'informe.
Dels 153 contractes restants, d'ADIF AV, només en set es van detectar coincidències amb la informació aportada per Aldama, però "ha quedat acreditat, de manera motivada, que cap tramitació/gestió d'estos expedients de contractació ha conclòs ni en la constatació ni fins i tot en la sospita d'algun tracte de favor o actuació irregular".
L'informe de la direcció general de Carreteres assevera igualment que, després de l'anàlisi dels 21 expedients de contractació assenyalats, "cap tramitació/gestió d'estos expedients ha conclòs en la constatació d'actuació irregular". També que "de la tramitació de les modificacions dels contractes, per l'esquema de garanties i controls establit pel Ministeri, no s'aprecia cap actuació irregular".
Carreteres afig que "la mateixa naturalesa del sistema de control i garanties establit en la legislació i pel mateix Ministeri per a esta mena de modificacions pràcticament anul·la la possibilitat de comissió d'alguna mena de frau o irregularitat en la tramitació".
Esta direcció va analitzar 39 projectes i assenyala que en 21 es va licitar el contracte d'obres (un, en l'etapa d'Ana Pastor com a ministra; tres, en la d'Íñigo de la Serna; sis, en la de José Luis Ábalos, i onze, en la de Raquel Sánchez), en dèsset no s'ha licitat cap contracte, i un altre més és una concessió d'una autovia adjudicada el 2005.