Directes
Ara en la televisió
TOTES LES CRIATURES GRANS I MENUDES
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

El túnel del corredor mediterrani que travessarà València se soterrarà fins a Albuixec

Puente assegura que la decisió “és irreversible” i s’adopta per a protegir l’horta

Puente ha justificat la decisió de soterrar el tram ferroviari per a preservar l'horta que envolta València / À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
08 de març 2024 - 12:14 Actualitzat: 09 de març 2024 - 09:01

El túnel passant de València, que forma part del projecte del corredor mediterrani i que travessarà la ciutat, anirà soterrat fins a Albuixec (Horta Nord). És l'alternativa que proposa el Ministeri de Transports per a evitar l’afectació sobre l’horta i que ha anunciat aquest divendres el ministre de Transports, Óscar Puente, a València, on participava en un desdejuni informatiu sobre aquesta infraestructura ferroviària. Es tracta d’una decisió ferma, “irreversible” com ha matisat, perquè “no hi ha forma de fer-ho d'una altra manera”.

“Estem convençuts que la decisió més operativa és prolongar una miqueta el túnel i portar-lo fins a Albuixec per a minimitzar les afeccions a l'horta”, ha assenyalat. Aquest túnel donarà continuïtat al canal d'accés ferroviari a València, de manera que acabarà amb “el cul-de-sac” que es genera actualment a València, on els combois que arriben no poden arribar fins al nord de la ciutat sense fer parada a l'estació Joaquim Sorolla, des d'on emprenen una ruta cap al nord.

El túnel passant permetrà evitar els rebots que actualment han de fer els trajectes amb origen o destinació al nord i estalviarà entre deu i quinze minuts del temps del viatge, segons expliquen des del ministeri. Així mateix, aquesta infraestructura subterrània compta amb un pressupost estimat d'almenys mil milions d'euros i beneficiarà tant les connexions ferroviàries de la ciutat de València, com d'Almeria o Barcelona.

Puente també ha avançat que se separarà la tramitació ambiental del tram Albuixec - Castelló de la Plana de la línia d'alta velocitat per a “accelerar el desdoblament de la plataforma i que tinga vida pròpia”, amb “els ritmes que necessita en aquest moment”.

Respecte a la nova estació Central de València, el ministre de Transports ha promés que “abans de Cap d'Any” es licitarà la redacció del projecte. Després, es convocarà un concurs internacional, ha afegit el ministre. “Volem que estiga a l'altura del que hem fet a Chamartín. Intentarem que l'estació represente la importància d'aquesta ciutat”, ha asseverat. Aquesta nova estació reemplaçarà la de Joaquim Sorolla, que és provisional.

Aquesta futura estació tindrà tres plantes i faran parada els trens de mitjana i llarga distància convencional, els d'alta velocitat, els de rodalia, metro i tramvia, segons han detallat des del Ministeri de Transports. A més, el projecte contempla un edifici, que com avancen des del ministeri, suposarà “una nova fita de ciutat”, perquè combinarà elements del passat amb un nou model de mobilitat.

Túnel de Serradora

D’altra banda, i pel que fa a una altra infraestructura ferroviària pendent a la ciutat, el túnel de Serradora, el ministre socialista s'ha mostrat a favor d'aquesta obra “eminentment urbanística”, però “amb condicions”. Entre els requisits que ha plantejat Óscar Puente s’ha referit al finançament, que a parer seu, recull l’aportació de la Generalitat i l’ajuntament, als quals ha convidat a “trobar una solució de finançament”.

Al seu judici, és un projecte “raonable” que no és excessivament costós, per la qual cosa s'ha obert al “diàleg” amb el president de la Generalitat i l'alcaldessa, els dos del PP.

Encara més, el ministre ha garantit que, si s’assoleix un acord en termes de finançament del túnel de Serradora, aquest projecte “no té per què dilatar-se molt”. 

Pas a nivell d'Alfafar

Quant a una altra de les reivindicacions dels pobles de l'Horta Sud, la supressió del pas a nivell d'Alfafar i Benetússer, el titular de Transports ha admés que cal “una solució immediata”. “Si el que volem és resoldre aquest problema a curt termini, hem de tancar el pas a nivell, buscar una alternativa, que n'hi ha, d'integració tova a curt termini i facilitar la permeabilitat en aquesta zona amb la preservació de la seguretat, que és el més immediat”, ha afegit. En aquest sentit, Óscar Puente ha avançat a València que Adif ultima els estudis de reordenació del trànsit, que compartirà amb els ajuntaments una vegada queden completats i, posteriorment, redactarà el projecte de les obres de supressió del pas a nivell.

L'Ajuntament de València es mostra “alineat”

L'Ajuntament de València està “absolutament alineat” amb la proposta anunciada pel ministre Puente, per a prolongar el soterrament del túnel passant d'aquesta ciutat fins a la localitat d'Albuixec amb la finalitat d'evitar l'afecció sobre l'horta. Així ho ha indicat l'alcaldessa de la capital valenciana, María José Catalá, que ha assenyalat que els membres d'aquesta corporació local es mantindran “vigilants perquè es complisquen els terminis per a traure a licitació i execució” de la infraestructura. Igualment, la primera edil ha traslladat al ministre la necessitat de soterrar les vies de Serradora.

València Corredor mediterrani

També et pot interessar