Unides Podem registra una llei per a obligar Ferrovial a tornar les ajudes públiques
Bildu demana al govern espanyol que implemente mesures que impedisquen la fuga d'empreses a l'estranger
Unides Podem ha registrat aquest dilluns al Congrés la proposició de llei anunciada el cap de setmana amb què volen obligar Ferrovial a tornar les ajudes públiques de què s'ha beneficiat en l'última dècada si finalment trasllada la seu social de la companyia d'Espanya als Països Baixos. Amb aquesta norma busquen evitar que les empreses tributen o s'emporten la producció a l'estranger i els commina a restituir les subvencions obtingudes durant els deu anys anteriors a la decisió d'abandonar el país, pagant a més interessos de demora.
La formació morada, partit minoritari en la coalició de govern estatal, justifica la proposta en la necessitat de “protegir” la ciutadania espanyola de les "actituds pirates" que mantenen algunes grans corporacions, com ara Ferrovial. La polèmica va esclatar la setmana passada, quan la multinacional constructora va anunciar per sorpresa que tenia intenció de traslladar la seu social a Amsterdam per a començar a cotitzar als Països Baixos, amb condicions fiscals més favorables que les espanyoles. "És una decisió inacceptable i antipatriota", ha criticat aquest dilluns el portaveu de Podem Pablo Fernández.
En una roda de premsa per a valorar temes d'actualitat, el també coordinador general del partit a Castella i Lleó ha recordat que Ferrovial i la família Del Pino, la propietària del negoci, "no serien res sense els diners públics dels espanyols". Aquesta empresa, ha remarcat Fernández, ha crescut gràcies a les infraestructures pagades per l'administració i ha rebut "nombroses subvencions i ajudes al llarg de la història". "És del tot inadmissible que els rics reben diners de l'estat quan els va malament i que, quan els va bé, se l'emporten a paradisos fiscals", ha subratllat el dirigent morat.
Sobre la qüestió també s'ha pronunciat EH Bildu, que ha demanat al govern espanyol que desenvolupe les mesures legislatives necessàries perquè les empreses que es deslocalitzen hagen de retornar les ajudes públiques rebudes. Ho ha fet a través d'una proposició no de llei (PNL), que va registrar divendres i en què reclama endurir els criteris de les subvencions perquè estiguen condicionades a la impossibilitat de traslladar la seu social o fiscal de la beneficiària en almenys un lustre. Els independentistes bascs també inclouen en la proposta que la legislació protegisca els llocs de treball de les empreses que es deslocalitzen i hagen rebut finançament públic. I recorden que la Unió Europea ja ha adoptat mesures perquè les que gaudisquen de fons europeus i incórreguen en aquestes pràctiques hi queden excloses fins set anys després.
"Dubtes seriosos" sobre els arguments de Ferrovial
La vicepresidenta primera del govern i ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha assenyalat que "hi ha seriosos dubtes" sobre els arguments que ha esgrimit públicament Ferrovial per a explicar el trasllat de la seua seu social a Països Baixos. Almenys, si es tenen en compte les anàlisis tècniques i la informació disponible fins al moment. De fet, ha reconegut que l'executiu està estudiant en quina mesura hi ha una diferència en la normativa espanyola respecte a la d'altres països europeus, preguntada per possibles canvis en la llei de cara a tindre més facilitats per a debutar en la Borsa dels Estats Units, un dels motius que la companyia apunta per al trasllat. Calviño ha insistit de nou que el govern no comparteix la decisió, que demostra a més una falta “total” de compromís amb Espanya.