València aprova l’esborrany de l’ordenança de zones de baixes emissions

A partir del 2028 es prohibirà l’accés als vehicles sense distintiu mediambiental a la ciutat

Senyals de l'actual àrea de prioritat residencial (APR) de Ciutat Vella
Senyals de l'actual àrea de prioritat residencial (APR) de Ciutat Vella / Ajuntament de València

L'Ajuntament de València ha aprovat l’esborrany de l'ordenança de zones de baixes emissions (ZBE) este divendres. Encara queda pendent la redacció de la versió definitiva, que haurà de ser aprovada pel ple de l’Ajuntament, però és un primer pas cap al compliment de la llei de canvi climàtic i transició energètica, que obliga a establir diverses ZBE en els municipis de més de 50.000 habitants. L’aprovació d’este esborrany arriba al límit del termini que tenia l’executiu de María José Catalá per a adaptar a la normativa vigent l'ordenança que va aprovar el desembre i que no complia amb els requisits establits pel Ministeri de Transició Ecològica. 

L’esborrany aprovat hui defineix dos zones de baixes emissions diferents. Una és València ZBE, delimitada per la Ronda Nord, Tarongers, Serradora i Bulevard Sud, i abasta una superfície de 27,8 km², quasi tota la ciutat. L’altra és Ciutat Vella ZBEES, que comprén una extensió de 0,3 km² dins del districte de Ciutat Vella i ha sigut declarada com a zona de baixes emissions d'especial sensibilitat.

Així mateix, l'ordenança assenyala que a partir de l'1 de gener del 2028 es prohibirà l'accés dels vehicles amb l'etiqueta A —o sense etiqueta— segons el catàleg de distintius mediambientals de la DGT. Es tracta dels cotxes de gasolina de més de 27 anys i els de gasoil de més de 22. L’equip de govern considera que són “vehicles molt antics” i, per tant, la mesura és “raonable”, segons ha explicat Jesús Carbonell, regidor de l’Àrea de Seguretat i Mobilitat de València. 

Carbonell també ha avançat que l'Ajuntament aprovarà l'any 2028 un nou títol de l'EMT de caràcter gratuït per als afectats per les prohibicions, que tindrà caràcter transitori fins que es compren un vehicle o fins que transcórrega un termini de dos o tres anys.

Exempcions

L’ordenança especifica alguns vehicles que estaran exempts de “qualsevol tipus de restricció” amb justificació prèvia. Es tracta de vehicles associats a qualsevol activitat econòmica per a garantir la protecció dels interessos econòmics i socials, dels titulars d'una targeta d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda permanent o temporal (PMR), dels vehicles de famílies nombroses, els de famílies amb menors de tres anys i aquells on viatgen embarassades.

Els vehicles d'emergències, els de serveis essencials i els considerats com a històrics tindran lliure accés a les ZBE, i les restriccions d'accés recollides en l'ordenança s'aplicaran de manera supletòria a les de l'anterior APR, ara anomenada Ciutat Vella ZBEES.

Implantació

També consta en l’esborrany que la implantació de les restriccions delimitades per les ZBE es farà de manera progressiva amb l'objectiu de garantir-ne el coneixement i facilitar als afectats la transició gradual cap a vehicles més sostenibles o cap a un canvi de mode de transport.

L'any 2025 es posarà en marxa una fase informativa i es donarà un preavís als vehicles limitats per les restriccions. El 2026 començarà la fase sancionadora, que afectarà els vehicles més contaminants registrats fora de la província. I finalment, el 2027, no podran accedir a València els registrats a la província que manquen del distintiu mediambiental necessari, a excepció dels de la mateixa ciutat.

En casos molt concrets, es contemplen 48 accessos anuals per vehicle més contaminant a les zones de baixes emissions.

Dispositiu de control

Per tal d'implantar les ZBE, s'instal·laran, de manera progressiva, fins a 278 càmeres d'accés en 68 punts de control que verificaran els permisos d'accés mitjançant la lectura automàtica de matrícules, així com cartelleria informativa al llarg del perímetre.

Segons ha informat l’Ajuntament en un comunicat, l’objectiu d’estes mesures és millorar la qualitat de l'aire i reduir els contaminants. Per este motiu, aniran acompanyades d'una sèrie de mesures per a impulsar el canvi cap a l'ús de formes de transport més sostenibles, la millora de l'accessibilitat, la mobilitat electrònica, la promoció de pràctiques sostenibles en la distribució urbana de mercaderies i el reforç de la seguretat viària.

També et pot interessar

stats