Pradas defén que "les decisions que es van prendre depenien de la informació que arribava al Cecopi", segons el seu advocat
Tant l'exconsellera com Argüeso s'han acollit al dret a declarar només davant els seus advocats, mentre acusacions populars i particulars demanen saber "la veritat"
La vesprada i nit del 29 d’octubre, "les decisions que es van prendre depenien, fonamentalment, de la informació que hi arribava, la general que ja hi havia abans de la jornada, a través dels mitjans de comunicació, i eixe dia, del que arribava al Cecopi". És el que ha declarat l'exconsellera de l'Interior i Justícia Salomé Pradas este divendres segons ha traslladat als mitjans de comunicació Eduardo de Urbano, l’advocat de l’Audiència Provincial de Madrid que representa l’exresponsable d'Emergències, investigada en la causa oberta per la gestió de la dana.
A l'eixida dels jutjats, Urbano ha assegurat que la declaració de l'exconsellera, que s’ha acollit al dret a respondre només al seu advocat, “ha anat molt bé”, ja que ha contestat unes 140 preguntes. "Va estar al peu del canó tota la jornada", ha insistit el lletrat. Sobre la possible responsabilitat del president de la Generalitat, Carlos Mazón, en la gestió de l'emergència, ha rebutjat fer declaracions.
La resta d'advocats de les acusacions, als quals ni Salomé Pradas ni Emilio Argüeso han contestat, també han oferit la seua versió a l'eixida dels jutjats, on han retret que cap dels dos investigats haja volgut respondre les seues preguntes.
Ciutadans acusa Pradas i Argüeso de “burlar-se” per respondre només les preguntes dels seus advocats
“S’han acollit al seu dret a respondre només als seus lletrats, la qual cosa és un dret constitucional, però és una burla perquè no assumeixen cap classe de responsabilitat”, ha declarat Mamen Peris, advocada i també coordinadora de Ciutadans a la Comunitat Valenciana. “La consellera considera que, com que ella no té estudis ni formació, no assumeix res, ho delega tot als tècnics. També li tira totes les culpes al cap del Consorci [José Miguel Basset, jubilat fa poques setmanes]. Llança la responsabilitat i insisteix que totes les decisions van ser dels tècnics”, ha contat l’advocada.
Sobre Argüeso, ha contat que en la seua declaració ha dit que “en passar a Situació 2 ell ja no tenia cap competència, és competència de la consellera”, ha relatat. Davant estes declaracions, Peris s’ha qüestionat “per a què estaven” i ha criticat que, en les declaracions d'ambdós, “la culpa és per a la Confederació, els tècnics o que era una gestió compartida”. Així les coses, Mamen ha considerat que “en una causa on ha d’eixir la veritat i qui és el veritable causant d’esta catàstrofe, han donat poc suport”.
Eduardo García Ontiveros, l’advocat que lidera al costat de Mamen Peris l'acusació de Ciutadans en la causa judicial, ha qüestionat a l’eixida dels jutjats la informació que apareix en l’informe pericial que ha presentat Emilio Argüeso. “El secretari d’Emergències en una dana parla amb el cap de gabinet de Mazón i no amb el mateix Mazón? Pregunten-se per què”, ha declarat als mitjans.
L’advocat de Ciutadans també ha volgut puntualitzar que tant Pradas com Argüeso "han exculpat de qualsevol responsabilitat el senyor Mazón" i ha indicat que, en les declaracions sobre l'enviament de l'Es-Alert a la ciutadania, “han dit que no tenien perquè esperar-lo [a Carlos Mazón] ni ho van fer”.
Respecte la gestió de l’112, Ontiveros ha qualificat d'“increïble” que Argüeso haja dit que l’112 no filtrava els missatges al Cecopi, quan "el senyor Emilio Argüeso, pel seu càrrec i la seua responsabilitat, era el responsable de l’112". I ha afegit: "Això ho ha dit en la sala del jutjat". Ontiveros ha reclamat poder saber “què va ocórrer, com va ocórrer i quins van ser els responsables del que va ocórrer, perquè ací estem parlant de 228 persones mortes i les seues famílies, que no ens n'oblidem per favor”.
L’Associació Damnificats per la Dana Horta Sud acusa Pradas de "tirar balons fora" sense assumir cap responsabilitat
L’advocat de l'Associació Damnificats per la Dana Horta Sud, Gonzalo León, ha acusat Pradas de “tirar balons fora”. Assegura que cap dos dels acusats (ni Pradas ni Argüeso) han assumit cap responsabilitat “i s’han limitat a dir que no tenien prou informació per a adoptar cap altra mesura”. León ha apuntat que tots dos atribueixen eixa falta de dades “al fet que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer no els manté informats”. A més, “s’ha parlat que la Confederació va enviar un correu, que no va arribar als presents a la reunió del Cecopi”.
En tot cas, León ha afegit que estarà “molt pendent” del que declare dilluns la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, “perquè Salomé Pradas ha dit que la competència [del Cecopi] estava codirigida entre ella i la delegada del govern”. Per a l’advocat dels damnificats, “una dada processal molt important és que Bernabé està citada a declarar com a testimoni i, per ara, haurà de respondre totes i cadascuna de les preguntes que li facen tots els advocats que estem ací, amb l'obligació de dir la veritat”, ha recordat.
Vox demana que “es depuren responsabilitats” i s'aclarisca“qui tenia competències”
La vicesecretària nacional jurídica de Vox, Marta Castro, ha demanat “sensibilitat amb tots els damnificats” i “que es depuren totes les responsabilitats”, fins que “s'aclarisca qui tenia les competències per a donar certes ordes o haver-ne executat unes altres”.
Castro també ha dit que els agradaria que, “en les pròximes setmanes, s’ampliara esta investigació a altres membres del govern, que resulten competents per a la seguretat nacional i salvaguardar la vida de tantes persones”, no només a València sinó també a Letur i altres punts d’Espanya.
Liberum defensa la declaració de Pradas i assegura que “no tenia informació” del cabal de Poio
Per part seua, Inmaculada Jaén, advocada de l’acusació particular de Liberum, ha assegurat als mitjans que “Pradas ha declarat que va ordenar l’evacuació”, però des de la Confederació “no la van deixar”, sense especificar quina zona volia evacuar o quina persona li va negar fer esta evacuació. "Ella no va tindre mai la informació que s'havia d'esperar o que s'hauria d'adequar, justament sobre el nivell del cabal del barranc de Poio", ha afegit la lletrada de Liberum.