El 2023 en les xarxes socials: TikTok puja un 21%, però Facebook es consolida com a favorita
Un 73% de la població espanyola ja disposa de WhatsApp
L'últim informe "Wrapped Digital 2023", elaborat per la consultora GfK DAM, ha presentat les últimes tendències d'ús de les xarxes socials a Espanya. Entre les principals conclusions, destaca que les plataformes de Meta continuen sent les més utilitzades, però les webs de Google (tant YouTube com el seu propi buscador) són les més visitades pels internautes.
Totes les xarxes cauen, menys TikTok i Instagram
En el rànquing d'ús per plataforma social, destaca el gran ascens en usuaris de TikTok, la plataforma de vídeos de la companyia xinesa ByteDance. És, amb diferència, la plataforma que més puja amb relació al 2022, amb un ascens del 21%. Entre les que creixen, només hi ha una altra xarxa, Instagram, amb un augment del trànsit de l'1,5%.
Tota la resta de plataformes s'han utilitzat menys enguany que el 2022. X (abans Twitter) registra un descens del 7%, mentre que Facebook cau un 0,4%. Tot i això, aquesta última xarxa es manté com la plataforma preferida pels espanyols, amb més de 33 milions d'usuaris únics (és a dir, un 69,6% de la població total d'Espanya està registrada a Facebook). La llista continua amb la segona posició d'Instagram (30,7 milions d'usuaris), X (20,9 M), Tiktok (20,8 M) i LinkedIn (11 M).
Diferències d'ús per edat i gènere
L'estudi també segrega les dades d'accés per perfil d'usuari. Destaca que Facebook és la xarxa social més utilitzada pel públic entre 45-64 anys. Igualment, els més joves es decanten per TikTok i els usuaris de mitjana edat són els que més fan servir LinkedIn, amb un 28% més d'afinitat.
Pel que fa al gènere dels usuaris, és remarcable que Instagram és la xarxa on el clevill és més evident, ja que les dones l'utilitzen un 5% més que els homes. Per l'altra banda, X és la preferida dels usuaris masculins (un 12% més amb relació al públic femení).
Google i Youtube, els llocs web més visitats
Dins d'aquesta anàlisi, també resulten molt rellevants les xifres de visites d'altres servicis en la xarxa, com ara pàgines web, aplicacions de missatgeria o botigues en línia. Pel que fa a les primeres, Google i el seu buscador continua sent el més visitat a Espanya, amb 38,5 milions d'usuaris únics i un augment del 2,8% amb relació al 2022. Just després se situa la filial de vídeo d'Alphabet, YouTube, amb una altra pujada del 0,6% i 35,7 milions d'usuaris.
WhatsApp, l'aplicació de missatgeria de Meta, manté el monopoli de facto de les aplicacions de missatgeria instantània. Augmenta en usuaris un 1,9%, i ja són 34,6 milions de persones les que la fan servir, almenys, una volta al mes. Això significa que un 73% de la població espanyola ja disposa de WhatsApp.
I pel que fa al comerç electrònic, destaquen Amazon, amb 30,5 milions d'usuaris i una pujada anual del 0,4% i AliExpress, que també registra un ascens del 0,8% i arriba a 21,7 milions de persones.