Més de 24.200 estudiants es presenten enguany a les PAU, un 5% més que el 2023
En la convocatòria ordinària, que comença el pròxim dimarts, 4 de juny, creix més d’un 40% el nombre d’estudiants que tindran un examen adaptat
Un total de 24.244 estudiants de la Comunitat Valenciana es presenten enguany a les proves d’accés a la universitat, un 5,62% més respecte al 2023. Són dades facilitades este dijous per la secretaria autonòmica d’Universitats davant de les proves que comencen dimarts que ve.
Del total d'estudiants, vora el 60% són dones i el 40% són hòmens. La major part d’estos estudiants, un 92%, accedeix a les PAU després d’haver cursat Batxillerat i el 8% restant ho fa després de fer un cicle formatiu. “És rellevant que enguany la matrícula d’estudiants que procedeixen d’un cicle formatiu s’ha incrementat un 13%”, ha assenyalat la secretària autonòmica d’Universitats, Esther Gómez, qui ha indicat que este estudiantat només es matricula de la fase voluntària de les proves.
Per universitats, 7.002 estudiants faran les proves a la Universitat de València (UV), 6.096 les faran a la Universitat Politècnica de València (UPV), 4.123 a la Universitat d’Alacant (UA), 2.793 a la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) i 4.230 a la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH).
Les proves de la convocatòria ordinària començaran el dimarts 4 de juny amb la prova de Castellà i finalitzaran el dijous 6 de juny amb l’examen de Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials i Arts Escèniques II. Les notes es podran conéixer el 14 de juny a partir de les 13:00 hores i el període de revisió serà del 17 al 19 de juny a les 14:00 hores.
Este curs s’ha incrementat el nombre total d’assignatures que avaluaran i passen de 24 a 31 en total. A pesar d’esta dada, la comissió gestora assegura que ha pogut mantindre la realització de les proves en tres dies i s’ha reservat la possibilitat d’utilitzar el divendres de manera extraordinària per al cas de superposicions que no es pogueren resoldre de cap altra manera.
Així mateix, Història d’Espanya i Història de la Filosofia tornen a ser obligatòries i cada estudiant ha de triar entre l’una o l’altra en la fase obligatòria. Este serà l’últim any en què es manté la modalitat de pandèmia, la qual cosa significa que l’alumnat disposa de “l’operativitat màxima” a l’hora de contestar les preguntes dels exàmens.
Creixen un 41% les adaptacions en exàmens
Com a novetat, cal destacar que enguany augmenta en 289 el nombre d’estudiants amb adaptacions d’exàmens, la qual cosa suposa un increment del 41% respecte al curs passat. Per exemple, per a l’alumnat que presenta trastorn de dèficit d’atenció se li ofereix més temps per a dur a terme la prova. Així mateix, entre altres adaptacions, a les persones amb problemes de visió se’ls facilitaran els exàmens amb la grandària de lletra més gran.
Per la seua banda, les faltes d’ortografia penalitzaran amb un criteri molt menys estricte per a l’estudiantat amb adaptació diagnosticat de dislèxia. Així, els criteris de correcció no tindran en compte els errors d’ortografia natural, com l’omissió de lletres, la substitució d’uns grafemes per uns altres amb sonoritat semblant, les transposicions de grafemes o la barreja de minúscules i majúscules. Tampoc es penalitzaran les considerades faltes arbitràries (ús de la h, b/v, g/j, ll/y i x/s).
A més, en estes proves els estudiants amb adaptació per dislèxia només veuran penalitzades les faltes d’ortografia reglades en les àrees lingüístiques fins a 2/3 de la puntuació total i com a màxim 3 punts. Entren en este grup les regles d’ús de r/rr, m/n, c/qu, z/c, g/gu, güe/güi o -z/-d.