Directes
Ara en la televisió
LA COLLA T9 LES CANÇONS DEL DJ BUTONI

El 53,3% de les etiquetes mediambientals són vagues i enganyoses

La Unió Europea ha posat l’ull en missatges com "ecofriendly", "biodegradable" o "100% reciclat" perquè hi haja una regulació

Una dona compra al supermercat / À Punt NTC

La Unió Europea ha posat l'ull en els productes bio. Cada vegada la població està més compromesa amb el medi ambient i les empreses ho saben, per això els productes que prometen ser sostenibles es multipliquen a les prestatgeries, però no hi ha una regulació sobre la qüestió i més de la meitat d'aquestes etiquetes verdes són enganyoses.

Missatges en les etiquetes com "100% reciclat", "ecofriendly" o "biodegradable" destaquen en els envasos més responsabilitat amb el medi ambient, cosa que els fa més atractius per al consumidor. Però, són el que diuen ser?

Un estudi encarregat per la Comissió Europea l’any 2020 va concloure que el 53,3% de les afirmacions que contenen aquestes etiquetes eren infundades, vagues o enganyoses i que el 40% no tenia suport científic. És l'anomenat Ecopostureig o Green Washing i moltes marques el fan servir mentre no hi ha regulació.

José Amiguet, professor d’estratègia de marca del CEU-UCH afirma que “la marca és conscient que la gent busca identificar-se amb el component mediambiental i aleshores tracten de gastar paraules o símbols gràfics que aproximen la marca al fenomen del medi ambient”.

Una desinformació que només es pot evitar amb la regulació. La Comissió Europea adverteix que s'hauran de complir unes normes mínimes per a argumentar i explicar aquestes afirmacions ecològiques. Els estats membres seran els responsables d'establir els processos de verificació que, a més, hauran de tindre el vistiplau del Parlament i el Consell Europeu. 

A Espanya, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència en la seua estratègia fins a 2024 diu que controlarà la informació que les empreses ofereixen quant a la seua relació amb el medi ambient. Però fins que arribe aquesta regulació, els consumidors hem de ser més crítics a l'hora de comprar perquè mentre no estiga regulat “hem de pensar que per desgràcia hi haurà marques que buscaran aprofitar-se'n”, assevera José Amiguet.

Medi ambient Canvi climàtic

També et pot interessar