El 57,5% dels espanyols considera que la sanitat pública funciona bé, encara que necessita canvis
Un 58,1% assegura haver esperat més d'una setmana perquè l'atenguera el metge de capçalera “perquè no hi havia cita abans” i el 39,7% acudeixen a centres privats per a les consultes amb especialistes, segons el CIS
El Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) ha realitzat la tercera onada del baròmetre sanitari en conveni amb el Ministeri de Sanitat, en el qual es pregunta pel grau de satisfacció amb el sistema públic de salut i quins aspectes funcionen o creuen que es poden millorar.
Els espanyols valoren positivament el sistema sanitari públic i continua sent la primera opció per damunt del sistema privat. En puntuar el sistema de salut de l'1 al 10 i els espanyols li posen un 6,24 de mitjana a la sanitat pública.
Un 57,5% assegura que el sistema sanitari funciona bastant bé, encara que són necessaris canvis, mentre que un 15% afirma que "funciona malament i necessita canvis profunds".
El 71% dels espanyols ha assegurat que prefereix les consultes amb els metges de capçalera i pediatria en la sanitat pública, enfront del 26,2% que ha afirmat que en centres privats. Xifres semblants quan es tracta d'ingressos en hospitals, un 75,4% tria els hospitals públics i un 20,5% els privats.
Quan parlem de les consultes amb especialistes, les dades s'igualen, ja que un 39,7% ha assegurat que prefereix els centres privats, enfront del 56,8% que prefereix els centres públics.
Un 21,1% ha indicat que compta amb assegurança privada i la majoria afirma que ho han fet per la rapidesa en l'atenció (76,5%).
Les urgències, el 061 i l'112, són els serveis millor valorats (7,44 sobre 10) com és habitual en aquest baròmetre, en segona posició està "l'ingrés i assistència en hospitals públics" amb un 7,27 i les "consultes d'atenció primària en centres de salut de metges de capçalera" en tercer lloc, amb un 6,41. Les consultes d'especialistes són les menys valorades, però aconsegueixen un 6.
Llistes d'espera
Sobre les llistes d'espera, el 70% dels espanyols que ha requerit una cita amb el seu metge de capçalera ha hagut d'esperar més d'un dia per a ser atés "perquè no hi havia cita abans", només un 9,6% ha assegurat que va ser atés el mateix dia.
A més, dels que van haver d'esperar més d'un dia per a ser atesos, un 58,1% van esperar més d'una setmana.
La pitjor nota: el temps dedicat a cada malalt
El personal d'infermeria i la confiança que transmet continua sent el servei millor valorat de l'atenció primària amb un 7,89 sobre 10, per darrere el personal mèdic i la confiança i seguretat que donen amb un 7,77.
En tercera posició els pacients valoren positivament la informació que reben sobre els seus problemes de salut (7,42) i el coneixement i seguiment que es fa des dels centres d'atenció primària als problemes de salut aconsegueixen un 7,20.
El pitjor valorat, encara que quasi obté notable és "el temps dedicat pel personal mèdic a cada malalt" amb un 6,86.