À Punt és el mitjà de comunicació valencià amb més dones en llocs de responsabilitat
Segons l'informe ‘Sostre de vidre al periodisme valencià’, 8 de cada 10 mitjans estan dirigits per homes.
Només el 20% dels màxims càrrecs directius dels mitjans de comunicació valencians estan ocupats per dones, segons l'informe Sostre de vidre al periodisme valencià. Aquesta anàlisi és el resultat de la sisena beca d'investigació periodística Emili Gisbert de la Unió de Periodistes. Aquest estudi, realitzat per la periodista Ana Ioanas, ha tingut com a objectiu radiografiar l'estat de la qüestió en les principals redaccions periodístiques valencianes, així com posar el focus sobre les barreres invisibles que impedeixen que les dones accedisquen als càrrecs directius de les empreses periodístiques.
Les dades mostren com els homes copen el poder de decisió en els despatxos de les redaccions periodístiques. À Punt és un dels mitjans de comunicació valencians que marca la diferència. De les 214 posicions de direcció i responsabilitat que hi ha en els mitjans de comunicació valencians només el 37,9% (81 llocs) estan ocupats per dones, més de la meitat en À Punt. Així les coses, també hi ha diferències entre els mitjans de titularitat privada i els de titularitat pública. "Tant en el cas de la televisió valenciana com en el d'RTVE CV els llocs de responsabilitat estan distribuïts de manera més igualitària que en les empreses privades", ha afirmat Ioanas.
A més, s’ha detectat una probabilitat baixa de mobilitat vertical per a les dones en aquestes empreses, i una falta d'expectatives de promoció generalitzada. Segons l'estudi, només el 8,5% de les periodistes pensa que té possibilitats d'ascendir en la seua empresa, i 7 de cada 10 professionals no ha tingut l'oportunitat d'aconseguir un ascens.
Pel que fa a les rutines periodístiques, la investigació conclou que les condicions i els horaris en les redaccions no són els més idonis per a compatibilitzar la vida laboral i personal. Més del 36% de les enquestades afirma que la seua faena els permet conciliar la vida laboral amb la personal amb dificultats, i el 16,2% reconeix que no pot fer-ho. En aquest sentit, també és destacable que la meitat de les periodistes que són mares reconeixen que la maternitat ha sigut un fre a la seua carrera professional, i més del 55% de les enquestades admet que tenien companyes que han abandonat la professió després de la maternitat.
D'altra banda, el 36,2% de les enquestades ha patit algun tipus d'assetjament en l'àmbit professional, i el 42,3% de les comunicadores ha sentit alguna vegada que el seu treball ha sigut menystingut per ser dona.