Afectades pel càncer de mama: “Reivindiquem que s'invertisca més en la investigació”

Una campanya creada per nou dones que pateixen aquesta malaltia exposa que darrere del llaç rosa hi ha moltes qüestions que no se solen tindre en consideració

06.10.2022 | El càncer de mama, la investigació per a millorar el pronòstic
Una de les tres dones afectades pel càncer de mama / À Punt NTC

Amb motiu del 19 d’octubre, dia mundial contra el càncer de mama, un grup de dones afectades pel càncer de mama que han llançat una campanya on reivindiquen que s’està, d’alguna manera, comercialitzant en la malaltia i que darrere del llaç rosa hi ha moltes més qüestions que no se solen tindre en consideració. Tres d'aquestes dones parlaren aquest mes d'octubre amb Les notícies del matí. Entre d'altres qüestions, les afectades parlen sobre la incertesa que genera en les dones que la pateixen, l'abandonament institucional, la infertilitat i les conseqüències que té en l'economia de les persones afectades.

Aquesta campanya pretén esborrar estigmes socials per a generar un canvi en la perspectiva que moltes persones tenen sobre aquesta malaltia i, sobretot, reivindicar que s'invertisca més en la investigació per a millorar el pronòstic de les persones que la pateixen.

El càncer no té edat, el càncer de mama és joventut i també menopausa

“Per ser tan jove no m'escoltaven, era com molt estrany que jo tinguera càncer. El càncer no té edat, el càncer de mama és joventut i també menopausa”, explica Cristina Gómez, una de les dones entrevistades. “L'única cosa que intentem és reivindicar que no es comercialitze aquesta malaltia. Per què amb altres tipus de càncer no fan aquest tipus de campanya? És només amb el càncer de mama perquè és rosa, és femení i queda perfecte per a la cosmètica, la roba i molts productes de bellesa”, agrega.

Això del llaç boca avall és pràcticament un símbol de respecte a totes aquestes persones que no han pogut sobreviure a això

Pilar Ros, una altra de les creadores de la campanya, aporta la seua visió. "Coincidim totes que ve l’octubre i el color rosa ho envaeix tot, veus unes dones estupendes amb llaços rosa i sembla que estàs en una realitat diferent. Aleshores una de nosaltres va dir: cal rebentar el rosa!, i sorgeix d'ací. Això del llaç cap per avall és pràcticament un símbol de respecte a totes aquestes persones que no han pogut sobreviure a això”, remarca.

“Tindre qualsevol mena de càncer hui dia és un tabú perquè costa molt en la societat un espai per a parlar de la malaltia, parlar de la mort… És incòmode, però és necessari veure'l [...] Així és que cal ser conscient i cal fer soroll durant tot l'any i no sols a l'octubre”, agrega Ros.

És com una muntanya russa molt difícil de gestionar

Per la seua part, Gisela Penin ha dit que “la pitjor part ha sigut l'emocional més que la física. Com diu Pilar, és com una muntanya russa molt difícil de gestionar. Cal viure el present perquè, si comences a pensar més enllà, encara el vius pitjor”.

“Jo amb aquesta campanya espere que almenys pensem en el que realment importa i on es destinen els recursos. També que no siga un tabú parlar del càncer de mama, que tinguem llibertat per a parlar de com és de desagradable i que no és tan bonic com ho pinten. Crec que vivim en una realitat distorsionada del que és el càncer de mama”, ha conclòs.

També et pot interessar

stats