La línia 10 de Metrovalència unirà el centre amb els barris del nord de la ciutat

El canó de vianants que unirà les estacions de Xàtiva i el carrer Alacant no estarà enllestit fins a març de 2025

Catalá i Pradas (esquerra), contemplen el mapa amb la planificació de les futures línies i el canó subterrani entre les parades de Xàtiva i Alacant
Catalá i Pradas (esquerra), contemplen el mapa amb la planificació de les futures línies i el canó subterrani entre les parades de Xàtiva i Alacant / Ajuntament de València

L'Ajuntament de València i la Conselleria d'Infraestructures treballen conjuntament per a ampliar la xarxa de Metrovalència. La prioritat ara mateix és estendre la línia 10, estrenada fa a penes dos anys i que connecta el centre de la ciutat amb Natzaret, perquè arribe fins al Mercat Central —on ja hi ha una estació acabada i sense usar—, i els barris dels Orriols, Torrefiel, Benicalap i Ciutat Fallera. Aquest traçat, de fet, era el que estava contemplat en l'antic projecte de la línia T2, que es va quedar paralitzat amb les obres a mitges per falta de pressupost i que després el Botànic va rebatejar com l'L10.

L'anunci l'ha fet l'alcaldessa, María José Catalá, durant una visita a les obres del túnel per als vianants que unirà les parades de metro del carrer Xàtiva i del carrer Alacant, on comença l'L10, perquè siga possible fer el transbord sense eixir al carrer. Aquesta infraestructura, segons la previsió que ha donat a conéixer aquest dilluns, no estarà operativa fins a l'any que ve, en març de 2025.

Catalá ha visitat els treballs acompanyada de la consellera d'Infraestructures, Salomé Pradas, i juntes han presentat el nou pla d'expansió de la xarxa de Metrovalència 2023-2030 per a la ciutat. A més de completar la línia 10 perquè arribe a la part nord-est de València, es contempla desenvolupar dues línies més. D'una banda, l'11, que unirà la façana marítima amb el centre i discorrerà per l'avinguda del Port. D'altra, la 12 per a connectar amb la nova Fe i el barri de Malilla.

Obres al carrer Alacant, al costat de l'estació del Nord
Obres al carrer Alacant, al costat de l'estació del Nord / Ajuntament de València

El programa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) per als pròxims anys inclou també la construcció de tres grans intercanviadors metropolitans a Empalme, València-Sud i Sant Isidre.

L'alcaldessa ha defensat l'ampliació de la línia 10 d'acord amb el plantejament original: "Limitar-la va ser una mala solució, un error, i gràcies a les obres dels últims mesos hem pogut reconduir tots els projectes d'FGV". Segons ha dit, el traçat donarà servei a 200.000 veïns i veïnes dels Orriols, Torrefiel, Benicalap i Ciutat Fallera.

La inversió prevista en l'expansió de Metrovalència supera els 22 milions d'euros. Quan les obres hagen conclòs, ha informat l'Ajuntament en un comunicat, serà possible "una connexió ràpida i fluida dels viatgers de les línies 3, 5 i 9 del metro, que podran realitzar transbord amb la línia 10 del tramvia". Catalá ha ressaltat l'"estratègia conjunta" entre les administracions municipal i autonòmica i ha agraït la implicació de la consellera Pradas "en aquest projecte tan important per al futur de València".

Finalment, pel que fa a les molèsties que puguen ocasionar de cara a les Falles les obres que actualment hi ha al voltant de l'estació del Nord, Catalá i la consellera Pradas han avançat que durant aquestes dates està previst obrir al públic la zona afectada per a facilitar l'accés de veïnat i visitants. Així, del 8 al 19 de març es podrà accedir a la plaça de bous des del carrer d'Alacant, i a l'estació de tren també per l'accés principal al carrer Xàtiva. Al seu torn, es buidarà el pas al llarg del carrer Alacant.

També et pot interessar

stats