Adif es compromet a estudiar amb els ajuntaments el soterrament de les vies per a eliminar el pas a nivell d'Alfafar
Els dos consistoris han acceptat la proposta de l’administrador ferroviari de suprimir el polèmic pas a nivell
Adif s'ha compromés amb els ajuntaments d'Alfafar i Sedaví (Horta Sud) a estudiar la viabilitat de les actuacions per a soterrar les vies que travessen els dos municipis, però a més curt termini, les tres parts han acordat suprimir el pas a nivell, tal com plantejava l'organisme ferroviari.
Són les principals conclusions d'una hora i mitja de reunió que s'ha celebrat aquest dimecres a Madrid a petició de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries per a buscar solucions al pas a nivell de vianants on la setmana passada el tren va atropellar mortalment una jove de 19 anys.
Els alcaldes de les dues poblacions han eixit esperançats de la trobada i amb la promesa que els convocaran a una nova reunió per a analitzar amb més detall com podria escometre's el soterrament dels quasi dos quilòmetres de via. Però, de moment, l’acord a què han arribat és el projecte proposat per Adif que consisteix a reconduir tota la circulació rodada pel pas superior que ja existeix, i la circulació de persones i bicicletes per un nou pas inferior, subterrani. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, de visita a València aquest dimarts, ha insistit en el fet que amb la proposta de Transports s'elimina el risc i que, per tant, és la millor solució.
La delegada del govern espanyol, a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé ha confirmat en acabar la cita de hui que totes les administracions estan compromeses en treballar "juntes" per a trobar una solució per a aquest punt negre amb la seguretat com a eix fonamental. Segons ha explicat, ja s'ha fet el primer pas, que és que els municipis involucrats autoritzen Adif a posar en marxa les obres per a llevar el pas a nivell i construir el nou corredor subterrani per a les persones que proposa el Ministeri de Transports. Aquestes actuacions, ha precisat, comporten uns estudis previs de trànsit i de caràcter tècnic que hauran de demostrar la viabilitat del projecte. I ha anunciat que es convocarà els ajuntaments pròximament a una nova reunió amb la Direcció General de Planificació i Avaluació Ferroviària, dependent Ministeri, per a poder començar a treballar "en una solució alternativa a la supressió de les vies" ferroviàries.
En paral·lel a la negociació política, la Plataforma pel Soterrament de les Vies ha portat la protesta a la capital espanyola i s'ha concentrat de matí davant la seu de l'Administrador d'Infraestructures, mentre la reunió estava en marxa. Els xiulits dels vora 250 trens que passen diàriament pel pas a nivell d'Alfafar han ressonat a les portes de l'edifici d'Adif i els membres del col·lectiu han exhibit pancartes i rams de flors per a recordar la huitantena de morts en accidents en aquest punt negre d'Alfafar en les últimes quatre dècades. Tres d'elles, en els darrers mesos.
L'eliminació del perillós pas a nivell és una reivindicació de fa quaranta anys dels ajuntaments dels tres pobles més pròxims a l’estació; Alfafar, Sedaví i Benetússer. Adif va recordar la setmana passada que van presentar una proposta als alcaldes de Sedaví i Alfafar el juny del 2021 per a suprimir aquest pas a nivell. I va recordar també que necessiten el vistiplau dels consistoris per a dur a terme l'eliminació del punt polèmic. En la proposta de l'empresa el trànsit rodat es desviaria pels passos superiors pròxims i alternatius mentre que vianants i ciclistes farien servir un pas a nivell inferior, una solució que segons ells, arribaria “en el curt termini”. Segons la companyia ferroviària, el soterrament, que és l'opció reclamada pels consistoris afectats, "tardaria molt més temps a poder materialitzar-se".
Els alcaldes reclamen un compromís "per escrit"
A la reunió amb representants d'Adif, celebrada a petició de l'ens, ha assistit la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, i els alcaldes d'Alfafar i Sedaví, que han entrat a la trobada amb una reivindicació compartida: un compromís per escrit. Reclamen al ministeri de Transports la firma immediata del conveni per a construir el nou pas subterrani i executar el soterrament de les vies al pas per les dues localitats.
"Volem un full de ruta per escrit i no 40 anys de prendre'ns el pèl", ha exposat el primer regidor d'Alfafar, José Ramón Adsuara, en declaracions als mitjans abans d'entrar a la trobada amb Adif. El polític popular ha exigit que "tot estiga plasmat i redactat" en les pròximes setmanes i que el protocol d'actuació es mantinga inalterable "governe qui governe". En la mateixa línia s'ha pronunciat l'homòleg de Sedaví, el socialista Josep Cabanes, que ha reclamat a l'administració estatal que garantisca per escrit que hi haurà una reordenació del tràfic i que es començarà a construir "ja" el cobejat pas subterrani "per a evitar que hi haja més víctimes mortals." Ambdós alcaldes s'han mostrat satisfets per haver-se unit en una reivindicació comuna malgrat ser de diferent signe polític i han avisat que estan disposats a arribar a Brussel·les perquè se'ls atenga.