Alerten de pràctiques abusives en la compravenda de cítrics
AVA-Asaja insta els productors a denunciar els casos particulars perquè hi haja sancions.
En ple inici de la campanya citrícola, l'Associació Valenciana d'Agricultors (AVA-Asaja) ha alertat sobre l'aparició de casos de pràctiques "abusives" en els contractes de compravenda de cítrics, com vendes a resoltes i clàusules com la inclusió de l'IVA en el preu de la fruita.
És per això que l'organització ha instat els agricultors a denunciar aquestes pràctiques, perquè el Ministeri d'Agricultura impose les pertinents sancions davant aquestes situacions.
Algunes d'aquestes accions s'han tornat comunes en el camp i vulneren els productors. És el cas de la venda a resultes, que consisteix assignar un contracte sense un preu pactat prèviament, i, depenent del valor pel qual l'intermediari aconsegueix col·locar el producte en el mercat, els agricultors reben un pagament, presumptament proporcional. Una fórmula que "es tradueix irremeiablement en el pagament de cotitzacions ruïnoses".
Aquesta pràctica ja ha sigut denunciada, així com també la introducció d'un conjunt de "clàusules clarament abusives en els contractes aportats per certs operadors comercials", com la inclusió de l'IVA en el preu de la fruita, l'establiment de límits màxims de residus més exigents que els que fixa la mateixa normativa europea o l'ampliació del període de pagament respecte al que estipula la Llei de morositat, de 30 dies des de la data de recol·lecció en productes peribles, com és el cas.
Com ha expressat AVA-Asaja "la situació d'abús i arbitrarietat arriba en ocasions a tal extrem que alguns contractes de compravenda estableixen el pes de l'arrova en 13 quilos, quan històricament està legalment fixada en 12,78 quilos, amb l'objecte de pagar menys als agricultors".
Inici atípic de la campanya
El president de l'organització Cristóbal Aguado, ha detallat que encara que no es pot parlar d'una situació generalitzada aquests "pocs escrúpols pretenen aprofitar-se del nerviosisme" en un moment clau de la campanya que, a més, està sent "atípic" a causa del "important retard tant en la maduració dels fruits com en l'arribada del fred a Europa", una circumstància que, explica, ha frenat l'inici del consum de cítrics en aquesta temporada.