Alumnat sense mòbil en primària i apagat en l’ESO: la proposta que el Consell Escolar traslladarà al govern

Sánchez i la ministra Alegria es reuneixen amb aquest òrgan per a abordar el pla de reforç de matemàtiques i comprensió lectora

Un alumne consulta el mòbil durant una classe
Un alumne consulta el mòbil durant una classe / Ground Picture (Shutterstock)

Sense mòbils en les aules d’infantil i primària, amb terminals però apagats fins que acaben les classes en l’ESO i, en el cas dels ensenyaments postobligatoris, com l’etapa del batxillerat o la formació professional, cada centre decidirà. És la proposta que plantejarà aquest dijous el Consell Escolar de l’Estat al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i la ministra del ram, Pilar Alegria, amb els quals es reuneix per a abordar el pla de reforç de matemàtiques i comprensió lectora anunciat el cap de setmana per cap de l’executiu.

Aprofitant la trobada, el Consell Escolar nacional presentarà les conclusions d’un grup de treball del mateix òrgan que estudia l’ús de mòbils en els centres educatius que no siguen universitaris. La principal conclusió radica en la prohibició als col·legis, encara que amb algunes excepcions.

El document, al qual ha tingut accés Europa Press, recomana unes normes específiques per a cada etapa educativa. En aquest sentit, pel que fa a les primeres etapes, les d’infantil i primària, el grup de treball conclou que a l’alumnat no li cal mòbil, excepte en els casos en què s’autoritze per raons individuals molt concretes que tinguen a veure amb la salut o altres circumstàncies personals o familiars justificades.

En l’ESO, que cursa alumnat entre 12 i 16 anys, l'òrgan consultiu defensa que el terminal hauria de mantindre's apagat des de l'entrada al centre educatiu fins a l'eixida, incloent-hi els períodes lectius, descansos, activitats complementàries i activitats extraescolars desenvolupades en el marc del centre educatiu. No obstant això, la comissió d’estudi advoca per permetre l’ús dels mòbils si és amb finalitats educatives “supervisades” o per raons de salut justificades.

Quant als ensenyaments postobligatoris, el document aposta perquè la direcció de cada centre, en virtut de la seua autonomia, regule l’ús dels mòbils segons “les seues circumstàncies específiques”.

El Consell Escolar de l'Estat traslladarà a Sánchez i Alegría que avançar cap a una educació digital responsable implica establir uns certs límits de temps i espais d'ús dels telèfons dins i fora dels centres educatius, per a la qual cosa "es requereix l'estreta col·laboració de tota la comunitat educativa, l'alumnat, les famílies i el professorat".

L'òrgan consultiu considera que regular l'ús de dispositius mòbils en els centres educatius "és una mesura que hauria de vindre determinada per criteris bàsics comuns i al mateix temps respectuosos amb la realitat territorial" d'Espanya.

Igual que en altres països europeus i d’acord amb l'ordenament jurídic espanyol, els centres educatius, en el desenvolupament de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, "haurien de regular en el reglament de règim interior, que aprova el Consell Escolar, l'ús dels dispositius mòbils en cada centre educatiu”.

El Consell Escolar de l'Estat insta a complementar la regulació de l'ús dels dispositius mòbils en els centres educatius amb altres actuacions, com el reforç dels departaments d'orientació i les tutories, la revisió de temps i horaris o les alternatives d'oci en temps d'esbarjo.

A més, reclama un procés de formació de la comunitat educativa que contribuïsca a una educació digital de l'alumnat, un lideratge digital educatiu per part del professorat i una estreta participació de les famílies en l'ús adequat i responsable del mòbil dins i fora de l'àmbit escolar.

També et pot interessar

stats