Els alumnes amb altes capacitats tenen més probabilitat de sofrir assetjament escolar
Un estudi de la UNIR revela que la meitat d'aquests alumnes n'han sigut víctimes
Un estudi del grup d'investigació de Ciberpsicologia de la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR) revela que el risc de sofrir assetjament escolar es triplica en xiquets amb altes capacitats. La meitat d'aquests alumnes ha sigut víctima d'assetjament escolar, enfront d'un de cada quatre estudiants d'entre aquells que no en tenen.
L'estudi es va dur a terme amb la col·laboració de la Universitat del País Basc i més de 50 associacions d'alumnes amb altes capacitats.
Segons aquesta investigació, els alumnes amb altes capacitats tenen també més probabilitat de tindre estrés, ansietat i depressió, a causa de l'assetjament escolar que sofreixen.
L'estudi va comparar la prevalença de victimització i perpetració d'assetjament escolar entre 449 adolescents diagnosticats amb altes capacitats i 950 que no en tenien, de catorze centres de diferents comunitats autònomes d'Espanya.
Els resultats són preocupants i evidencien una gran diferència, ja que el 50,6% dels alumnes amb altes capacitats està implicat en casos d'assetjament, enfront del 27,6% dels alumnes sense aquest diagnòstic.
En canvi, el nombre d'agressors no presenta moltes diferències estadístiques, amb un 1,1% en alumnat amb altes capacitats i 2,4% en xiquets que no en tenen.
El perill de l'assetjament escolar i la importància de tractar-lo a les aules
L'estudi anuncia que ser víctima d'assetjament produeix alts nivells d'estrés, ansietat i depressió, el que suposa una menor qualitat de vida. Si bé, els estudiants amb altes capacitats pateixen un nivell d'estrés major que els que no en tenen.
L'autor principal de la investigació, Joaquín González-Cabrera, ha indicat que aquestes dades són importants, ja que d'aquesta manera "s'evidencia que el col·lectiu d'alumnes amb altes capacitats són els que més assetjament solen sofrir".
És crucial, segons l'autor, treballar per a crear un entorn segur dins de les aules escolars, "tractant de reduir la discriminació i permetent una bona integració per part de tots els alumnes".
D'altra banda, l'expert en altes capacitats i corresponsable de l'estudi, Javier Tourón, ha afirmat que aquests resultats posen de manifest "la necessitat urgent de donar suport al desenvolupament del talent i la salut psicosocial d'aquest grup d'estudiants". Per a Tourón és rellevant identificar de manera ràpida aquests alumnes, ja que "constitueixen el capital social més important de tot el país".