Els alumnes amb menys recursos doblen les possibilitats de repetir curs
Els xiquets repeteixen dues vegades més que les xiquetes, tot i tindre les mateixes competències en ciències i matemàtiques, adverteix Save the Children basant-se en l’informe Pisa
Com menys recursos socioeconòmics té la família, més possibilitats de repetir curs té un alumne. És una de les conclusions més colpidores que deixa l’informe Pisa, difós per l’OCDE, sobre l’equitat educativa. Una de les conclusions principals que ofereix aquesta anàlisi és que l’estudiantat amb menys recursos té dues vegades més possibilitats de repetir curs que aquell amb major nivell socioeconòmic, com adverteix Save the Children.
Aquesta situació no sols ve condicionada pel nivell socioeconòmic en què es crien els menors, la procedència de les famílies, que siguen migrants… A més a més, influeix en les probabilitats de repetir curs que té un estudiant, segons destaca l’ONG que treballa pels drets de la infància i l'adolescència també al nostre territori.
La repetició de curs, malgrat ser una pràctica assentada al nostre país, sembla no complir l'objectiu d'ajudar els alumnes amb més dificultats a arribar al nivell
Al nivell econòmic i la procedència de l'estudiantat, s’afig la bretxa de gènere: “Amb les mateixes competències en ciències i en matemàtiques els xiquets repeteixen dues vegades més que les xiquetes”, remarquen des de Save the Children.
En vista d'aquest panorama, l’ONG llança una alerta: “La repetició de curs, malgrat ser una pràctica assentada al nostre país, sembla no complir l'objectiu d'ajudar els alumnes amb més dificultats a arribar al nivell, sinó que pot contribuir a la desvinculació escolar i que el xiquet s'allunye emocionalment i cognitivament del sistema educatiu", assegurava Rodrigo Hernández, director de Save the Children a la Comunitat Valenciana.
Un altre dels problemes que evidencia l’informe Pisa i que ressalta l'ONG és el bullying en l'àmbit escolar. En el cas dels nostres centres, un 5,9% de l'alumnat es considera assetjat amb freqüència en aquest entorn.
Coincidint amb la publicació d’aquest informe Pisa, Save the Children destaca la taxa d'abandó escolar primerenc. Tot i que s'ha reduït en els últims anys, a la Comunitat Valenciana encara se situa en el 15,7%, una xifra “preocupant” per a aquesta entitat.
D’altra banda, i quant a les ajudes per al menjador escolar, l’ONG assegura que les subvencions només arriben al 19,7% de l’alumnat d’educació infantil i obligatòria, mentre que el 32,2% dels menors viuen en risc de pobresa o exclusió social.
"Proporcionar alimentació saludable a través del menjador escolar millora la nutrició i la salut de xiquets, xiquetes i adolescents, i té un impacte directe en el rendiment escolar de l'alumnat. No obstant això, encara un gran nombre de xiquets i xiquetes en risc de pobresa i exclusió social ha de pagar el menjador escolar o part. Es tracta d'una situació que per a moltes famílies és insostenible", reflexionava Hernández.
Per a millorar aquest panorama socioeducatiu, Save the Children advoca per incrementar les places d’educació infantil per a xiquets de 0 a 3 anys, que hi tinguen prioritat menors en situació de pobresa i que se'ls incloga el menjador; beques per a cobrir les despeses de transport, menjador, material escolar i activitats extraescolars de l’alumnat de famílies vulnerables, així com que s’amplien les ajudes per al menjador escolar i s'invertisca en l’equipament necessari per a ampliar la xarxa de cuines i menjadors als centres educatius.
Finalment, des de l’ONG que treballa pels drets de la infància i l’adolescència veuen necessari ampliar els plans de reforç educatiu per a “garantir l’eficàcia i reduir el desfasament educatiu, especialment entre l'alumnat més vulnerable, amb l'objectiu de reduir la repetició”.