Les AMPA denuncien falta d'autobusos i retards per tercer dia en el transport escolar

Els problemes perviuen encara en alguns centres, malgrat que s'han resolt en un parell de casos

En imatge, un dels autobusos de Monbus, la contracta en el punt de mira
En imatge, un dels autobusos de Monbus, la contracta en el punt de mira / À Punt NTC

El transport escolar a la província de València suma noves incidències, per tercer dia consecutiu. Els problemes, concentrats en catorze línies de la contracta Monbus, van deixar el primer dia de curs sense autobús un miler d'alumnes d'una desena de centres. Aquest dimecres, després que la Generalitat anunciara l'obertura d'un expedient sancionador a l'empresa, la major part d'aquests centres –d'infantil, primària, secundària i educació especial– pateixen problemes similars, com retards o falta de línies.

La Federació d'Associacions de Mares i Pares (FAMPA) denuncia que, novament, han faltat autobusos, així com retards superiors a 40 minuts en algunes rutes, entre altres carències, com la falta de vehicles adaptats per a l'alumnat en cadira de rodes. FAMPA ha constatat a través de les famílies que els problemes han continuat al CEIP Pla Mesquita de Xàtiva, l’IES Vall de la Safor de Villalonga, el CEE L'Encarnació de Torrent o el CEIP Forn d’Alcedo de València, on els xiquets no han aplegat fins a les deu del matí a l'escola. À Punt ha confirmat retards també al CEIP Castellar Oliveral, on ha fallat un dels quatre autobusos i algunes famílies han hagut de recórrer al vehicle particular o a un taxi per a portar els fills a l'escola.

El cas ha sigut especialment complicat per al centre d’educació especial Rosa Llacer de Castellar. La seua directora, Maica Molla, ha adreçat una carta a la inspecció educativa, on ha explicat com ha sigut el panorama aquesta vesprada. “A les 14:15 hores només hi havia dos dels quatre autobusos”, segons denuncia. La direcció s’ha posat en contacte amb l’empresa, que ha assegurat que tornaria la telefonada per a confirmar que els autobusos absents estaven de camí. Finalment, l’empresa no s’ha posat en contacte ni ha agafat de nou el telèfon, el que ha obligat la direcció a demanar a les famílies que arreplegaren els seus fills i filles al centre escolar. A les 15:20 h de la vesprada, encara quedava alumnat en el centre esperant als familiars, “que bonament fan el possible per vindre fins i tot amb taxi, deixant els seus treballs i vida personal”.

La direcció ha afirmat que l’empresa genera “malestar i desconfiança” en la comunitat educativa, una situació que vulnera “els drets de l’alumnat amb diversitat funcional i de les seues famílies”. "Ens han tornat a mentir", han sentenciat els progenitors. La mateixa Molla ho ha qualificat de “vergonyós”. 

Altres incidències, ja solucionades

Per contra, FAMPA dona per solucionats els problemes al CEIP Sebastián Burgos de València, el CEIP Sant Àngel del Saler i l’IES Joan Fuster de Bellreguard, on el transport hauria funcionat amb normalitat. Fonts d'aquest últim centre, consultades per À Punt, discrepen d'aquesta informació, ja que asseguren que aquest dimecres han fallat quatre dels deu autobusos que hi operen.

Tres dels sis contractats no ha prestat servei al CEE L'Encarnació, des d'on s'han tornat a viure escenes d'indignació entre les famílies de l'alumnat. "El problema és que a les huit estàs a la parada i t'assabentes a les nou menys quart que millor que agafes el cotxe perquè no vindrà l'autobús, quan les classes comencen en 15 minuts", ens explica Javier Parilla, de l'AMPA. El seu autobús finalment sí que ha aparegut, però anava buit. L'empresa havia canviat la línia 1 per a donar servei a la línia 4, però com no ha avisat, els segons ja havien decidit portar l'alumnat pels seus mitjans a l'escola, així que l'autobús ha fet el recorregut per parades buides.

La Confederació Gonzalo Anaya culpa l'empresa i la Conselleria

Les AMPA critiquen la falta d'informació. A primera hora del matí les famílies s'organitzen via WhatsApp. Enmig de la incertesa, alguns tornaran a desplaçar-se amb els vehicles particulars a l'escola per a arreplegar les xiquetes i els xiquets. A més dels retards, critiquen els efectes de la desorganització en l'estabilitat emocional d'alguns alumnes amb necessitats especials, com els xiquets amb autisme, a banda de la indignitat que els suposa comprovar que no han pogut pujar a l'autobús alguns menuts en cadira de rodes, bé perquè no estaven adaptats o perquè les rampes no funcionaven.

Solucions i informació, per a poder organitzar-se a l'anada i la tornada amb els vehicles particulars, si tornen a fallar els autobusos, reclama FAMPA-València a la Conselleria d'Educació. El president de la Confederació Gonzalo Anaya, Ruben Pachecho, considera que a més de "l'incompliment" de l'empresa de transport hi ha una "incapacitat de gestió" per part de la Conselleria pel fet de "no haver supervisat que els autobusos estigueren adaptats, que tingueren els xòfers contractats i que hi haguera autobusos suficients".

També et pot interessar

stats