Les morts a les carreteres valencianes es disparen a l'estiu un 42% respecte del 2023

El balanç provisional de la DGT apunta que la Comunitat Valenciana és la segona de l'Estat amb un increment més gran de la sinistralitat entre gener i agost, amb 71 víctimes mortals i 66 accidents letals

Diversos cotxes circulen per l'autovia A-3 en sentit València
Diversos cotxes circulen per l'autovia A-3 en sentit València / Shutterstock
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
02 de setembre 2024 - 10:09 Actualitzat: 02 de setembre 2024 - 14:11

La xifra de persones mortes a les carreteres de la Comunitat Valenciana s'ha disparat en un 42% este estiu respecte de l'anterior, ja que s'ha passat de 19 el 2023 a 27 en la campanya estival de trànsit actual. L'increment, que ha anticipat este dilluns la delegada del govern espanyol en l'autonomia, Pilar Bernabé, pot estar relacionat amb l'augment del volum de desplaçaments que s'ha viscut en este territori, del 6%. "La nostra és una de les comunitats autònomes on més mobilitat hi ha en les operacions d'estiu perquè l'afluència al litoral s'ajunta amb l'operació Pas de l'Estret", ha agregat Bernabé.

L'estiu, però, és només el colofó a un any que està sent negre a les carreteres de tot Espanya, i especialment a les de la Comunitat Valenciana. Segons el balanç provisional de la Direcció General de Trànsit (DGT), amb dades corresponents al període entre l'1 de gener i el 25 d'agost, el nostre territori és el segon de l'Estat amb un increment major tant de sinistralitat com de letalitat viària en comparació amb l'exercici anterior, sols per darrere d'Andalusia.

De les dèsset comunitats autònomes, huit registren enguany repunts dels accidents mortals en la xarxa viària respecte del mateix ventall temporal del 2023, en un grau o un altre. Les xifres més demolidores estan a Andalusia, que registra 133 sinistres amb 149 víctimes mortals, un 41,5% i un 45% més que l'any passat. Les carreteres valencianes no es queden molt arrere i són les segones del rànquing, tant en termes absoluts com en relatius. Així doncs, entre gener i agost es produïren 66 accidents mortals, deu més que el 2023, en els quals perderen la vida 71 persones. Els increments percentuals en els dos casos són del 17,9% i el 26,8%, respectivament.

Agost, un dels mesos de l'any amb més moviment en les carreteres, ha sigut un mes especialment colpidor, amb sinistres de gran magnitud en les comarques valencianes. Sense anar més lluny, el passat 29 d'agost moria un adolescent i catorze persones resultaven ferides —la meitat, menors— en una col·lisió múltiple ocorreguda a l'AP-7 a l'altura de Moncofa i en sentit Castelló.

I el pont del 15 va saldar-se amb cinc víctimes mortals en diversos accidents. A Benimassot (Comtat), una dona de 54 anys i un home de 50 van morir en eixir-se la moto en què viatjaven de la via a la CV-720, mentre que a la Vila Joiosa (Marina Baixa) un cotxe va atropellar una dona de 45 anys a la carretera CV-759. Aquell dissabte de matinada, va perir una quarta persona en un altre sinistre de trànsit a Gilet i, la vespra, una vianant va morir atropellada al centre de València per un camió de repartiment.

Des de principis del 2024, a més d'Andalusia i la Comunitat Valenciana, la sinistralitat i la letalitat creixen també a Castella i Lleó, Galícia, Múrcia, Navarra, País Basc i les Canàries. Per contra, a la resta d'autonomies les dades milloren i, de moment, acumulen menys accidents mortals i víctimes que entre gener i agost del 2023, segons el balanç de la DGT. L'estadística, però, és encara provisional i no inclou les xifres definitives de les operacions d'eixida i retorn d'este estiu. Segons han confirmat fonts de l'organisme a À Punt NTC, este dijous hi ha prevista una roda de premsa en què el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, oferirà les últimes dades disponibles i farà balanç del període estival.

Risc afegit al volant en estiu

Des de les autoescoles adverteixen que les altes temperatures de l'estiu estan darrere de molts dels accidents de trànsit que tenen lloc a la carretera, perquè és precisament en esta època quan més podem patir els colps de calor. I també, la somnolència, un altre dels factors que, segons les veus expertes, intervé entre un 15% i un 30% en els sinistres.

Per això, sempre és important mantindre una temperatura adequada a l'interior dels vehicles, perquè la que marca el mercuri és la que fa a l'exterior, que pot ser fins a deu graus menor que la que hi ha a dins. "Esta calor provoca que els errors del conductor al volant augmenten entre un 25% i un 30%", apunta Arantxa Pérez, directora de Clase Autoescuela. De fet, segons esta experta, conduir amb una temperatura en l'habitacle d'entre 25 i 40 graus pot suposar l'equivalent als mateixos efectes que podria tindre una conducció amb una taxa d'alcoholèmia de 0,8 grams per litre d'alcohol en sang.

També et pot interessar

stats