Quinze ciutats valencianes tindran zona de baixes emissions el 2023
Un cotxe nou elèctric, híbrid o de gas liquat, l’alternativa més fàcil per a aconseguir una etiqueta mediambiental, no és l’opció més econòmica
Les ciutats de més de 50.000 habitants estan obligades, a partir de l’1 de gener del 2023, a tindre zones de baixes emissions (ZBE), àrees de circulació restringida per als vehicles més contaminants. Es tracta d’una mesura prevista en la llei de canvi climàtic i transició ecològica que té com a objectiu aconseguir un parc de turismes i vehicles comercials lleugers sense emissions directes de diòxid de carboni (CO₂) el 2050.
La norma afecta 149 ciutats espanyoles, de les quals 15 són valencianes: Alcoi, Alacant, Benidorm, Castelló de la Plana, Elx, Elda, Gandia, Oriola, Paterna, Sagunt, Sant Vicent del Raspeig, Torrent, Torrevella, València i Vila-real. A més, la llei recull que també podrà es podrà aplicar en municipis de 20.000 habitants que superen els valors límit dels contaminants regulats en el reial decret de qualitat de l’aire. Alguns d'aquests municipis, com ara Castelló, València, Alacant o Elx ja han fet públics els projectes de ZBE en què es detallen l'extensió de la zona restringida i el pressupost.
Com obtindre una etiqueta mediambiental?
Tots els vehicles no tindran una etiqueta mediambiental. Els de gasolina anteriors al 2001 i els de gasoil anteriors al 2006 són considerats molt contaminants i no poden dur aquest distintiu, ni tampoc entrar a les ZBE. Es pot consultar si al nostre vehicle li correspon una etiqueta introduint la matrícula en el web de la DGT.
Què significa cada etiqueta?
Aquests distintius marquen com és de contaminant un vehicle i quines restriccions se li imposen. Als vehicles amb etiqueta 0 i Eco no se’ls aplicarà cap restricció, mentre que els que no tenen dret a etiqueta no poden circular per les ZBE en cap cas. Pel que fa als vehicles amb etiqueta C i B, les restriccions variaran depenent del municipi, per això és recomanable consultar amb antelació la informació sobre mobilitat de la població a què volem accedir.
Alternatives per a evitar comprar un nou vehicle
Les restriccions als cotxes considerats massa contaminants aniran a més en els pròxims anys i els propietaris han de buscar ja alternatives. La més fàcil i també la més cara és comprar un cotxe nou, elèctric, híbrid o de gas liquat. En plena crisi, però, aquesta és una opció que no totes les famílies poden plantejar-se, sobretot perquè pocs d'aquests vehicles baixen dels 30.000 euros.
Una opció és transformar el nostre vehicle a l'autogàs, un sistema que permet donar una vida nova als cotxes de gasolina matriculats a partir del 2001. Per a fer-ho, cal afegir al vehicle un depòsit de gas liquat de petroli, conegut com GLP, i adaptar-ne el funcionament.
A més d'adaptar-nos a les noves exigències per a circular, hi ha veus expertes que asseguren que s'estalvia més d'un 40 % en combustible respecte de la gasolina. Que hi haja prou punts per a repostar garanteix que el vehicle tinga prou autonomia, segons ens diuen els usuaris que ja han fet el canvi.
Transformar un vehicle a autogàs suposa una inversió de 1.500 i 2.000 euros. Els quilòmetres que es fan habitualment i el temps que tinga ja el cotxe establiran si resulta rendible o no.
L'alternativa més sostenible per excel·lència és el transport públic, que té el desavantatge d'obligar-nos a adaptar-nos als itineraris i horaris disponibles. En ciutats com València la bicicleta i el patinet, que ofereixen més autonomia, han experimentat un boom. A la capital del Túria s'han incrementat les persones usuàries d'aquests vehicles en més d'un 40% en els últims quatre anys i actualment s'arriba als 65.000 passos de ciclistes pels principals carrils bici.