Aquests són els anuncis que opten a ser el més masclistes de l’any
Una discoteca que usava les dones com a reclam, una empresa que ofereix “models” i un anunci d’un prostíbul són alguns dels anuncis nominats en la votació popular que ha obert Facua
Una discoteca a Palma que usa a les dones en reclam oferint-los beguda gratis, un anunci de turisme d'Eivissa que utilitza el cos femení per a vendre la gastronomia, una empresa que ofereix "models" per a animar festes i l'anunci d'un prostíbul que promocionaven els taxis de Saragossa. Són les quatre campanyes de publicitat que competeixen pel dubtós honor de convertir-se en "El pitjor anunci de 2023", que atorga l’associació de consumidors Facua després d’un procés de votació popular.
Coincidint amb el Dia Internacional de les Dones, aquesta organització ha fet públics els quatre anuncis més masclistes de l’any que ha seleccionat. Es tracta de tres campanyes que cosifiquen el cos de la dona per a vendre productes i una quarta que promociona un prostíbul.
Tots ells tenen un denominador comú, “tracten les dones com a objectes, com a reclams per a vendre un producte” i “transmeten una idea encara estereotipada del que és ser dona, en la qual se li atribueixen valors que tenen poc o res a veure amb les seues capacitats i molt amb el seu aspecte físic”, com detallen des de Facua. La campanya es difon a les xarxes socials amb l'etiqueta #ElAnuncioMásMachista.
Les campanyes publicitàries nominades al pitjor (i més masclista) anunci d’enguany són:
Discoteca de Palma
En aquest anunci una discoteca de la capital de les Balears que es promocionava intentant atraure "grups de cinc xiquetes, botelles gratis i moltes sorpreses més". Aquest anunci oferia l’alcohol debades a les dones perquè acudiren a l’establiment i així acudiren homes. A més es referia a les dones com a “xiquetes”, fet que convertia les menors en reclam i les incitava a consumir alcohol. L'Ajuntament, finalment, va aconseguir cancel·lar la festa.
Turisme d’Eivissa
La campanya de Foment de Turisme d'Eivissa utilitzava una dona amb banyador per a promocionar la gastronomia de l’illa. La roba de bany en aquest cas era la imatge principal de l’anunci, en què no apareixien productes culinaris.
“Models” com a “animadores” de festes
L’anunci que opta a ser el pitjor (i més masclista) del 2023 oferia “dones festeres per a llogar”, que fins i tot es podien triar d’un catàleg, on per descomptat apareixien sexualitzades, per a escollir la més adient per al perfil de la festa.
Un prostíbul que passejaven els taxis de Saragossa
Amb l’eslògan “Només per a adults”, aquest establiment es passejava per tot Saragossa, ja que l’anunci el portaven alguns taxis de la ciutat. La publicitat, fins i tot, incloïa un codi QR que permetia els usuaris obtindre un descompte de deu euros en un servei o producte del prostíbul. En aquest cas, l’anunci va ser denunciat i l’Ajuntament va convidar els taxistes a llevar-la dels seus vehicles, com apunten des de Facua.